Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 965/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 15 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w W. na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 19 kwietnia 2023 r. nr WINB-WOA.7722.25.2023.Aj w przedmiocie opłaty legalizacyjnej oddala skargę.

Uzasadnienie

Na skutek pism Burmistrza Miasta S. i [...] Stowarzyszenia [...], skierowanych w listopadzie 2013 r. do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B., wszczęto postępowanie w przedmiocie legalności anten telefonii komórkowej zamontowanych na budynku usytuowanym w S. przy ul. [...] (działka nr 1). Burmistrz Miasta S. wskazał, że maszty zostały zamocowane na wysokości ok. 3 m od powierzchni połaci dachu.

W toku postępowania ustalono, że inwestorem był T. S.A., zwana dalej jako skarżąca, oraz że przedmiotowy obiekt budowlany składający się z masztu oraz przymocowanych do niego anten powstał na przełomie 2003 i 2004 r., a następnie w 2013 r. anteny te zostały zdemontowane i konstrukcja masztów została zmieniona. W sprawie podjęto także liczne czynności oraz wydano rozstrzygnięcia, które następnie częściowo były uchylane czy to przez organy odwoławcze, czy też przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Wśród nich znalazły się także rozstrzygnięcia dotyczące wydania zaświadczenia o zgodności inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zwanym dalej m.p.z.p. oraz opinii zgodności przedmiotowej inwestycji z m.p.z.p. W związku z tym w latach 2015- 2022 przedmiotowe postępowanie pozostawało zawieszone. Nadto, wyrokiem z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt II SA/GI 1329/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił wydane w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego, decyzje: Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 22 sierpnia 2014 r. oraz Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia 18 lipca 2014 r., gdyż rozstrzygnięcia organów administracji były przedwczesne, jak również podjęte zostały bez wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy. W wyroku tym Sąd zgodził się jednak z organami nadzoru budowlanego, iż budowa stacji bazowej telefonii komórkowej w występującym w sprawie stanie faktycznym, wymagała uprzedniego uzyskania pozwolenia na budowę. Zatem jej wzniesienie bez stosownego pozwolenia należy uznać za samowolę budowlaną. Sąd zaznaczył też, że stwierdzenie to nie przesądza jednak o konieczności rozbiórki obiektu. Nakaz rozbiórki stanowi bowiem najbardziej dolegliwą sankcję wobec inwestora, zatem winien stosowany być wyjątkowo, po wyczerpaniu wszystkich możliwości dokonania legalizacji obiektu i dokładnym wyjaśnieniu wszystkich istotnych okoliczności sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00