Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III SA/Wr 732/22

Finanse publiczne

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak, Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Borońska (sprawozdawca), Sędzia WSA Anetta Chołuj, Protokolant: specjalista Renata Pawlak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 3 listopada 2023 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze z dnia 12 kwietnia 2021 nr SKO/41/FP-2/2020 w przedmiocie określenia wysokości dotacji oświatowej wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami i nakaz zwrotu dotacji oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 12 kwietnia 2021 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Jeleniej Górze (dalej: SKO, organ odwoławczy) utrzymało w mocy decyzję Starosty Bolesławieckiego (dalej: organ I instancji, organ dotujący) z dnia 15 czerwca 2020 r., nr EKS.4331.35.2.2019, określającą wysokość dotacji oświatowej na 2018 r. pobranej w nadmiernej wysokości przez A. K. (dalej: skarżąca, strona) prowadzącą Prywatne Liceum Ogólnokształcące dla [...] "T." w B. (dalej: Szkoła), w kwocie 38 925,77 zł wraz z odsetkami.

Jak wskazano w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, Starosta Bolesławiecki, działając jako organ I instancji we wszczętym z urzędu postępowaniu administracyjnym poddał badaniu dokumentację obejmującą dzienniki lekcyjne wraz z listami obecności słuchaczy, arkusze ocen oraz księgi uczniów i na jej podstawie ustalił, że w odniesieniu do części uczniów pobierających naukę w 2018 r. nie został spełniony warunek uczestnictwa w 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. Z uwagi na te ustalenia oraz uwzględniając kwoty dotacji wypłacone na rzecz Szkoły w poszczególnych miesiącach i kolejne aktualizacje kwoty podstawowej dotacji, organ I instancji wyliczył kwotę nadmiernie pobranej dotacji do zwrotu na 38 925,77 zł.

Utrzymując w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji organ odwoławczy przywołał m.in. treść art. 252 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. z 209 r., poz. 869 ze zm) – dalej: u.f.p., przewidującego obowiązek zwrotu dotacji pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości oraz art. 26 ust. 2 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203 ) – dalej: u.f.z.o., z którego wynikało, że ustawodawca powiązał uprawnienie do otrzymania dotacji ze spełnieniem wymogu frekwencyjnego w postaci uczestniczenia przez uczniów w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. SKO podkreśliło, że jedną z form kontroli jest tzw. kontrola pośrednia, polegająca na sprawdzaniu i ocenianiu podmiotu kontrolowanego w oparciu o badanie i analizę sprawozdań i materiałów dostarczonych przez jednostkę kontrolowaną. W niniejszej sprawie organ wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku wyjaśnienia i załatwienia sprawy, bowiem po wszczęciu postępowania wezwał stronę do dostarczenia dokumentacji , w oparciu o którą możliwe było dokonanie oceny, czy doszło do pobranie dotacji w nadmiernej wysokości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00