Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. IV SA/Wa 866/23
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Sękowska, Sędziowie sędzia WSA Anna Sidorowska-Ciesielska, asesor WSA Michał Sułkowski (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Heman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 listopada 2023 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. [...] z siedzibą we [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 9 lutego 2023 r. nr DKO.400.1.2022 w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej 1. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji i utrzymanej nią w mocy decyzji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2022 r., nr [...]; 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz skarżącego [...] Sp. z o.o. [...] z siedzibą we [...] kwotę 110.817 (sto dziesięć tysięcy osiemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej "GIOŚ") w związku ze zgłoszeniami dotyczącymi nieprawidłowości w funkcjonowaniu Zakładu Zagospodarowania Odpadów w [...] ([...]) (dalej również "Zakład"), eksploatowanego przez [...] sp. z o.o. Zakład Zagospodarowania Odpadów z siedzibą we [...] (dalej również "Spółka" lub "[...]") decyzją z 10 czerwca 2020 r. nr 17/2020, na podstawie art. 10c ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (dalej "uIOŚ"), powołał zespół kontrolny do przeprowadzenia kontroli pozaplanowej interwencyjnej w zakresie gospodarki odpadami w Zakładzie.
Zespół kontrolny w dniach od 16 czerwca 2020 r. do 21 października 2020 r. przeprowadził czynności kontrolne na terenie Zakładu obejmujące, w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 21 października 2020 r., kontrolę: 1) w zakresie gospodarowania odpadami z wyłączeniem gospodarowania odpadami komunalnymi; 2) w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi; 3) składowisk odpadów oraz przestrzegania przepisów prawa oraz warunków posiadanych decyzji w zakresie prawidłowości prowadzenia procesu rekultywacji składowisk odpadów; 4) przestrzegania wymagań dotyczących ochrony środowiska przez prowadzących instalacje wymagające uzyskania pozwolenia zintegrowanego.