Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. I SA/Po 611/23
Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie
Dnia 21 listopad 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki (spr.) Sędzia WSA Barbara Rennert po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 listopada 2023 r. sprawy ze skargi G. K. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 kwietnia 2023 roku nr [...], 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 13 stycznia 2023 r., uzupełnionym pismem z 16 lutego 2023 r. G. K. (dalej: "Gmina" lub "skarżąca") wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40, dalej: "u.s.g.") do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie odprowadzania ścieków. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura kanalizacyjna. Gmina zrealizowała inwestycję pn. "Budowa lokalnej, przydomowej, biologicznej oczyszczalni ścieków w P. " (dalej: "inwestycja"). Wartość inwestycji wyniosła około [...] PLN brutto (tj. około [...] PLN netto i około [...]. PLN VAT). Na realizację inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w wysokości około [...]. PLN. Pozostała kwota sfinansowana została ze środków własnych Gminy. Wydatki związane z realizacją inwestycji zostały udokumentowane wystawianymi przez dostawców, wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Na terenie Gminy funkcjonuje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością G. Z. K. Sp. z o. o. (dalej: "spółka"), której jedynym udziałowcem jest Gmina. Gmina do tej pory udostępniała spółce istniejącą infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, znajdującą się na jej terenie, odpłatnie, na podstawie umów o zarządzanie składnikami majątkowymi. Gmina wskazała, że spółka posiada zasoby organizacyjne, kadrowe i techniczne, aby zapewnić odpowiedni poziom świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków na terenie Gminy, podczas gdy Gmina nie dysponuje obecnie takimi zasobami i bez istotnych zmian organizacyjnych oraz dodatkowych obciążeń finansowych nie byłaby w stanie zapewnić porównywalnego poziomu świadczenia ww. usług. Współpraca ze spółką pozwala zatem Gminie m.in. na racjonalizację kosztów, korzyści organizacyjne, a także podniesienie efektywności wykorzystania należącej do niej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Gmina planuje odpłatnie udostępnić spółce także powstałą w ramach inwestycji infrastrukturę kanalizacyjną (dalej: "infrastruktura") na podstawie umowy cywilnoprawnej. Spółka wykorzystywać będzie udostępnioną jej infrastrukturę do świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków na rzecz mieszkańców Gminy, przedsiębiorstw, instytucji, a także na rzecz gminnych jednostek budżetowych. Spółka będzie uprawniona do używania infrastruktury i pobierania pożytków z tego tytułu, w szczególności w formie opłat za odprowadzanie ścieków. Z tytułu dzierżawy infrastruktury Gmina pobierać będzie od spółki określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny). Gmina wskazała, iż uzyskała opinię zewnętrznego i niezależnego rzeczoznawcy majątkowego w zakresie wysokości stawki czynszu w związku z planowaną dzierżawą Infrastruktury. Opinia ta została sporządzona przez wykwalifikowanego specjalistę zawodowo zajmującego się tą tematyką i dysponującego stosownymi uprawnieniami w tym zakresie. Wysokość czynszu dzierżawnego w zakresie infrastruktury powstałej w ramach inwestycji została skalkulowana i wskazana przez rzeczoznawcę majątkowego w oparciu o podejście dochodowe, polegające na określeniu wartości nieruchomości przy założeniu, że nabywca zapłaci za nią cenę, której wysokość uzależniona jest od przewidywanego dochodu (przez określenie wartości rynkowej nieruchomości należy rozumieć określenie wartości jej części składowych). Rzeczoznawca określił wysokość stawki czynszu dzierżawnego netto z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach inwestycji na poziomie [...] PLN / rok, a wartość ta stanowi pochodną od wartości rynkowej przedmiotowych środków trwałych. Rzeczoznawca zaznaczył przy tym, że wartość ta została określona zgodnie z przepisami prawa i standardami zawodowymi. Wskazana zatem przez rzeczoznawcę wartość ma dla Gminy charakter obiektywny i pozostający poza jej kontrolą. Gmina wskazała, że obrót z tytułu dzierżawy Infrastruktury nie będzie znaczący dla budżetu Gminy. Gmina podkreśla przy tym, że dąży do uzyskania zwrotu poniesionych nakładów na realizację Inwestycji z uwzględnieniem wszystkich realiów rynkowych i innych czynników zewnętrznych. Jednakże biorąc pod uwagę wysokość nakładów inwestycyjnych, proces ten będzie długotrwały. Pobierane przez Gminę wynagrodzenie z tytułu świadczenia ww. usług dzierżawy będzie dokumentowane wystawianymi przez Gminę fakturami VAT, a VAT należny z tego tytułu ujmowany będzie przez Gminę w części deklaracyjnej pliku [...] i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego.