Wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III SA/Lu 454/23
Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal Sędziowie Sędzia WSA Anna Strzelec Sędzia WSA Iwona Tchórzewska (sprawozdawca) po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym trybie uproszczonym sprawy ze skargi J. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie z dnia [...] lipca 2023 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] 2023 r., nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Lublinie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej z dnia [...] 2023 r., nr [...], nakładającą na skarżącą J. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. karę pieniężną w wysokości 5000 zł za przewóz pojazdem nienormatywnym ładunku podzielnego po drogach publicznych – jak za brak zezwolenia kategorii IV.
Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
W dniu 15 stycznia 2023 r. na terenie Drogowego Przejścia Granicznego w Dorohusku podczas przekraczania granicy na kierunku wyjazdu z Rzeczypospolitej Polskiej został poddany kontroli pojazd członowy o numerach rejestracyjnych [...], kierowany przez M. S.. Pojazdem przewożony był ładunek podzielny w postaci oleju napędowego o łącznej wadze brutto 24804 kg (29866 l). Podmiotem wykonującym kontrolowany przejazd w ramach międzynarodowego transportu drogowego była skarżąca [...] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W protokole nr [...] opisano między innymi wyniki pomiaru rzeczywistej masy całkowitej. Wynik pierwszego ważenia wskazał na przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 380 kg (0,95%), przy przewidzianej przepisami prawa dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40000 kg. Na żądanie kierowcy przeprowadzono powtórne ważenie. Wyniki powtórnego ważenia ponownie wskazały na przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 400 kg (1 %).