Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II SA/Bk 674/23
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder, Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Lemańska (spr.), asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk, Protokolant st. sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 listopada 2023 r. sprawy ze skargi M. sp. z o.o. w O. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 31 lipca 2023 r. nr 2001-IOD.4823.26.2023 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 31 lipca 2023 r. nr 2001-IOD.4823.26.2023 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku (dalej: DIAS), po rozpatrzeniu odwołania M. sp. z o.o. w O. (dalej: przewoźnik, Spółka, skarżący) od decyzji Naczelnika Podlaskiego Urzędu Celno – Skarbowego w Białymstoku (dalej: Naczelnik PUCS) z 8 marca 2023 r. nr 318000-COC3.4823.11.2023.JL w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w wysokości 20 000 zł za nieprzedstawienie na wezwanie ww. Naczelnika środka transportu wraz z towarem objętym zgłoszeniem SENT w Oddziale Celnym w Suwałkach, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Decyzje wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 11 października 2022 r., po zakończeniu rejestracji zgłoszenia do systemu monitorowania przewozów drogowych, wraz z przekazaniem numeru referencyjnego zgłoszenia SENT nr [...] Naczelnik wezwał zgłaszającego przewoźnika M. sp. z o.o. w O. do przedstawienia środka transportu wraz z towarem w Oddziale Celnym w Suwałkach celem przeprowadzenia kontroli. W zgłoszeniu SENT zamieszczono informację o przewozie towaru o pozycji CN 2710 opisanego jako "Motor oils, compressor lube oils and turbine lube oils". Przewoźnik nie stawił się do kontroli we wskazanym miejscu. Zgłoszenie SENT zostało zamknięte automatycznie 22 października 2022 r.
Skutkowało to podjęciem czynności kontrolnych, w trakcie których ujawniono również nieprzekazywanie przez przewoźnika danych geolokalizacyjnych. Celem ustalenia przyczyn zaniechania przewoźnika organ wezwał go w piśmie z 16 listopada 2022 r. do wyjaśnienia przyczyn niezgłoszenia się do kontroli zgodnie z otrzymanym wezwaniem oraz do przedstawienia dokumentów przewozowych (CMR, packing list, certyfikatów jakości towaru, danych dotyczących składu chemicznego towaru, k. 9 akt adm.). W odpowiedzi Spółka poinformowała, że nie otrzymała stosownych informacji od zleceniodawcy i nie miała wiedzy o konieczności zgłoszenia się do kontroli. Wszystkie dokumenty otrzymane od załadowcy zostały przekazane w momencie rozładunku do odbiorcy. Do odpowiedzi załączono dokumentację z przewozu oraz historię komunikacji pomiędzy zleceniodawcą i przewoźnikiem, w tym dokument CMR (pismo z 25 listopada 2022 r. k. 15 – 24 akt adm.)