Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 października 2023 r., sygn. III SA/Wr 733/22
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska - Szostak, Sędziowie Sędzia WSA Sędzia WSA Anetta Chołuj (sprawozdawca), Katarzyna Borońska, Protokolant Z-ca Kierownika Sekretariatu Wydziału III Monika Tarasiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 5 października 2023 r. sprawy ze skargi A.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze z dnia 31 grudnia 2020 r. nr SKO/41/FP-3/2020 w przedmiocie określenia wysokości dotacji oświatowej wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami i nakazu zwrotu dotacji I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Bolesławieckiego z dnia 30 lipca 2020 r., nr EKS.4331.5.1.7.2020; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze na rzecz strony skarżącej kwotę 6.917 (sześć tysięcy dziewięćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 31 grudnia 2020 r. (SKO/41/FP-3/2020) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Jeleniej Górze (dalej: Kolegium, organ drugiej instancji) utrzymało w mocy decyzję Starosty Bolesławieckiego (dalej: Starosta, organ pierwszej instancji) z dnia 30 lipca 2020 r. (EKS.4331.5.1.7.2020), na mocy której określono A. K. (dalej: skarżąca, strona skarżąca), jako osobie prowadzącej Prywatne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych "[...]" w B. (dalej: szkoła) wysokość części dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 55.566,06 zł wraz z odsetkami liczonymi jak od zaległości podatkowych od dnia przekazania dotacji do dnia zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem (pkt 1 decyzji). Jedocześnie w pkt 2 decyzji organ pierwszej instancji orzekł o terminie zwrotu ww. kwoty dotacji.
W uzasadnieniu decyzji organu drugiej instancji zostało wskazane, że materialnoprawną podstawą rozpoznania sprawy stanowią przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), dalej: "u.f.p." oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., nr 256 poz. 2572 ze zm.), dalej: "u.s.o.". Zgodnie z art. 126 u.f.p., dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczenia środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Kwestie związane z wykorzystaniem i rozliczaniem dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego uregulowane są w art. 251-253 u.f.p. Zgodnie z ar. 252 ust. 1 u.f.p., dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego: 1) wykorzystane niezgodnie przeznaczeniem, 2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2. Wedle art. 252 ust. 5 u.f.p., zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. W ustępie 6 ww. przepisu określono terminy naliczania odsetek, które w przypadku dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem nalicza się począwszy od dnia przekazania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pkt 1). Określenie natomiast kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem i nakazanie jej zwrotu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego następuje w formie decyzji administracyjnej, wydawanej w szczególności z uwzględnieniem uregulowań art. 60 – 67 u.f.p., jako, że zgodnie z art. 60 pkt 1 u.f.p., kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w ustawie są środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym.