Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 11 października 2023 r., sygn. I SA/Bk 254/23
Finanse publiczne; Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.),, asesor sądowy WSA Justyna Siemieniako, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 października 2023 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi "Ż." Sp.z o.o. w Ł. na czynność Prezydenta Miasta Białegostoku w przedmiocie błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji oddala skargę.
Uzasadnienie
"Ż." Sp. z o.o. w Ł. (dalej powoływana jako skarżąca), reprezentowana przez pełnomocnika, wywiodła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku skargę na czynność Prezydenta Miasta Białegostoku (dalej powoływany jako: organ, Prezydent) w postaci błędnego ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej w wyniku aktualizacji stawki dotacji przysługującej na słuchaczy: Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych "Ż." w Białymstoku w 2023 r., podnosząc zarzuty naruszenia:
1) art. 26 § 2 i 5 w zw. z art. 33 ust. 1 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r.
o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z roku 2022 r. poz. 2082 ze zm., dalej jako: u.f.z.o.) w zw. z art. 1 ust. 1, 3, 4, 9, 10, 11, 14, art. 10, art. 11 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2021 r. poz. 1082 ze zm., dalej jako: p.o.), poprzez ustalenie w wyniku aktualizacji miesięcznej stawki dotacji na 1 słuchacza w kwocie 2.95 zł, co stanowi jedynie iluzoryczne wypełnienie obowiązku finansowania działalności oświatowej szkoły, która nie może prowadzić działalności gospodarczej, a w konsekwencji pozyskiwać środków na kredytowanie działalności szkoły;
2) art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, poprzez ustalenie stawki dotacji w kwocie, która nie pozwala na prowadzenie kształcenia, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia prawa obywateli do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.