Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 września 2023 r., sygn. III SA/Kr 672/23

Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Michna (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka Asesor WSA Marta Kisielowska Protokolant Specjalista Dominika Janik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2023 r. sprawy ze skargi Z. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 13 lutego 2023 r. nr SKO.Soc/4116/691/2022 w przedmiocie odmowy przyznania dodatku węglowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 16 listopada 2022 r. Wójt Gminy L. odmówił Z. N. (dalej skarżący) przyznania dodatku węglowego. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że po przeprowadzeniu postępowania organ ustalił, że skarżący faktycznie nie zamieszkuje w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 z późn. zm.) pod adresem wskazanym we wniosku tj. ul. [...] w L.

Organ powołał się przy tym na zgromadzone dokumenty tj. m.in. umowę o wywóz śmieci z ww. nieruchomości jako nieruchomości niezamieszkanej. W deklaracji dotyczącej wywozu odpadów komunalnych za 2021 r., żona skarżącego wskazała, że ww. nieruchomość jest domkiem letniskowym; zamieszkiwanym przez dwie osoby przez dwa miesiące (sierpień i wrzesień), a adres do korespondencji jest adresem w K. Powyższe fakty potwierdzały wyjaśnienia skarżącego, który miał wskazywać, że raz mieszka w K., raz z L., ale śmieci zabiera do K. bo tam je opłaca. Organ odniósł się także do wyjaśnień pełnomocnika skarżącego przedłożonych po otrzymaniu zawiadomienia z 20 października 2022 r. przesłanego skarżącemu w trybie art. 10 §1 oraz art. 79a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) – dalej "k.p.a. ". W ocenie organu wyjaśnienia pełnomocnika skarżącego, że "wnioskodawca korzysta z nieruchomości przez cały rok, w okresie od wczesnej wiosny do późnej jesieni w praktyce na stałe" pozostawały w ewidentnej sprzeczności ze zgromadzonymi w sprawie ww. dokumentami. Organ dodawał też, że złożenie deklaracji za wywóz śmieci od nieruchomości zamieszkałych jest obowiązkiem i jest w sposób bezpośredni powiązane z faktem zamieszkiwania pod danym adresem. Prowadzenie gospodarstwa domowego (a więc zamieszkiwanie) pod danym adresem jest podstawową i niezbędna przesłanką do otrzymania dodatku węglowego – na co wskazywały zacytowane w uzasadnieniu art. 2 ust. 1, ust. 6 i 12 ustawy o dodatku węglowym. Organ wskazywał przy tym, że zgodnie z ww. art. 2 ust. 6 ustawy o dodatku węglowym na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W ocenie organu, przedłożone przez skarżącego kserokopie faktur za zużycie wody i energii elektrycznej nie stanowiły wystarczającej przesłanki uwzględnienia wniosku, tym bardziej że z przedłożonych faktur za zużycie wody wynikało, że w ciągu 20 miesięcy gospodarstwo domowe zużyło 32 m3 wody, a w okresie od października 2021 do kwietnia 2022 zaledwie 4 m3.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00