Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 września 2023 r., sygn. II SA/Gl 1081/23

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 września 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Łazy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 28 kwietnia 2023 r. nr NPII.4131.1.424.2023 w przedmiocie odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia oddala skargę.

Uzasadnienie

Na sesji w dniu 22 marca 2023 r. Rada Miejska w Łazach podjęła uchwałę Nr XLVlII/318/2023 w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia - Klubie "Senior +" (dalej w skrócie powoływanej jako: "uchwała"). W treści § 2 ust. 4 uchwały Rada Miejska określiła, że uczestnictwo w zajęciach Klubu jest nieodpłatne. W uzasadnieniu uchwały podała, że była świadoma, iż na terenie Województwa Śląskiego funkcjonują identyczne rozwiązania zwalniające z opłat za uczestnictwo w Klubie Senior+ (na przykład w: uchwale nr XXXI/257/2018 Rady Gminy Ujsoły z 28 lutego 2018 r. w sprawie określenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Klubie "Senior+", opublikowanej w Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2018 r. poz. 1402, oraz w uchwale nr XXXVII/255/2017 Rady Gminy Wyry z 28 grudnia 2017 r. w sprawie określenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Klubie "Senior +", opublikowanej w Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2018 r. poz. 137, a także w uchwale Nr 11/19/2018 Rady Gminy Zebrzydowice z 20 grudnia 2018 r. w sprawie utworzenia placówki wsparcia - Klubu Senior+ oraz zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Klubie Senior+, opublikowanej w Dz. Urz. Woj. Śląsk. z 2019 r. poz. 191).

Wojewoda Śląski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 28 kwietnia 2023 r., nr NPII.4131.1.424.2023, działając na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej w skrócie: "u.s.g."), stwierdził nieważność przedmiotowej uchwały w części określonej w zacytowanym powyżej § 2 ust. 4, jako sprzecznej z art. 97 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 901, dalej w skrócie "ustawa"), w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm., dalej: "Konstytucja RP"). W ocenie organu nadzoru, organ stanowiący gminy na podstawie art. 97 ust. 5 ustawy został upoważniony wyłącznie do ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia (również w mieszkaniach chronionych). Z treści tego przepisu nie można wywieść kompetencji Rady Miejskiej do ustalenia zwolnień z odpłatności za uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez ośrodek wsparcia, jakim jest Klub Seniora+. W przypadku, gdyby wolą ustawodawcy było przyznanie kompetencji do ustalenia zasad dotyczących zwolnień za uczestnictwo w zajęciach organizowanych w ośrodkach wsparcia, a nie tylko zasad odpłatności za pobyt w tych ośrodkach, to zostałoby to w sposób jasny wyartykułowane. Dodatkowo, ustalając zasady ponoszenia odpłatności Rada Miejska powinna uwzględniać pojęcia zawarte w ustawie, tj. ustalić szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za "pobyt" a nie za "uczestnictwo w zajęciach".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00