Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 września 2023 r., sygn. II SA/Gl 616/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędzia WSA Artur Żurawik, Protokolant specjalista Magdalena Dąbek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2023 r. sprawy ze skargi W. F. (F.) na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 8 lutego 2023 r. nr IFXIV.7840.6.74.2021 w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 25 lutego 2021 r. do Prezydenta Miasta J. (dalej: "organ I instancji") wpłynął wniosek A. K. (dalej: "inwestor") o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę garażu jednostanowiskowego na działce nr [...], obręb[...] w J., przy ulicy[...] nr[...], a jego uzupełnienie nastąpiło w dniu 26 kwietnia 2021 r.

Decyzją z dnia 4 maja 2021 r., nr[...] , organ I instancji, działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm., obecnie: Dz. U. z 2023 r. poz. 682, dalej w skrócie: "P.b.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775, dalej: "k.p.a."), zatwierdził inwestorowi projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę wnioskowanego garażu. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wyjaśnił, że złożony projekt budowlany jest kompletny, spełnia wymogi formalne i materialne, wynikające z przepisów k.p.a. i P.b., oraz został sporządzony przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia. Planowana inwestycja nie jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który dopuszcza w istniejącej zabudowie mieszkalnej funkcję uzupełniającą w postaci zabudowy niemieszkalnej - budynki gospodarcze i garaże w najbliższym sąsiedztwie. W obszarze oddziaływania istnieje dodatkowo tendencja do sytuowania zabudowy bezpośrednio w granicy działek lub też w znacznym do nich zbliżeniu. Tak sytuacja występuje również na działce A. F. o nr[...] , położonej w J., przy ulicy [...] nr[...], sąsiadującej z działką inwestora. Posadowiony na niej budynek mieszkalny jednorodzinny zlokalizowany jest w odległości około 1,5 m od granicy z działką inwestora, a dostawiona do niego przybudówka zlokalizowana jest bezpośrednio w granicy. Podobna lokalizacja w granicy występuje również na innych działkach o nr [...] i[...]. Jest to przykład utrwalonej w tym obszarze tendencji. W siedmiu punktach organ I instancji ustosunkował się do zgłoszonych przez A. F. (dalej: "skarżący") zastrzeżeń, zawartych między innymi w pismach z dnia 8 i 20 marca 2021 r. I tak, w poprawionym projekcie wykazano dylatację o szer. 2 cm pomiędzy istniejącym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym inwestora a projektowanym garażem, co potwierdza, że nie chodzi o rozbudowę, ale o budowę nowego garażu, który jest zestawiony z już istniejącym budynkiem (pkt 1). Planowany garaż z powodu lokalizacji w granicy działki obejmuje swym zasięgiem nieruchomość sąsiednią stanowiącą działkę skarżącego o nr[...], stąd też jest stroną w postępowaniu administracyjnym (pkt 2). Zapisy planu miejscowego, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia [...] r. Nr[...], poz.[...], czyli uchwały nr [...] Rady Miejskiej w J. z dnia [...] w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "[...]" w J. (dalej: "plan miejscowy"), w ocenie organu I instancji, przy zastosowaniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (obecnie tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 1225, dalej w skrócie: "rozporządzenie"), nie wprowadzają zakazu lokalizacji tego garażu w granicy (pkt 3). Granice działek stanowią część wspólną a kwestie zarządzania wzniesionymi przez poprzednika prawnego wzdłuż nich ogrodzeniami nie podlegają rozstrzygnięciu w tej sprawie, stąd też jakiekolwiek spory należy rozstrzygać w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym (pkt 4). Wniosek inwestora, dotyczy zamkniętego garażu jednostanowiskowego o szerokości 3,33 m i długości 6,5 m oraz wysokości 3 m, stanowiącego uzupełnienie funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej i spełnia wymagania określone w § 12 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, a więc dopuszcza budowę budynku gospodarczego lub garażu bezpośrednio przy granicy działki budowlanej lub w odległości nie mniejszej niż 1,5 m ścianą bez okien i drzwi (pkt 5). Projekt zagospodarowania terenu, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia, został sporządzony przez uprawnionego architekta na poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii mapy do celów projektowych, pod którą podpis elektroniczny złożył geodeta, a to stanowi spełnienie wymogu dotyczącego części rysunkowej projektu zagospodarowania terenu (pkt 6). W kompetencji organu I instancji nie jest w tej sprawie wyznaczanie innej lokalizacji i miejsca realizacji planowanej inwestycji, bowiem to wskazuje autor projektu (7). Zawarł on w złożonym i uzupełnionym projekcie uwagę o tym, aby przyjęte wymiary związane z lokalizacją garażu w granicy, dotyczące jego szerokości, sprawdzić z operatem ustalenia granic. Stanowi to o konieczności geodezyjnego wytyczenia garażu w terenie, tak aby nie naruszał prawa własności. Dodatkowo, meritum sprawy o udzielenie pozwolenia na budowę i zatwierdzenia projektu budowlanego nie stanowi kwestia dotrzymania nienaruszalności granicy z działką należącą do innego właściciela. Nie ma też powodów do wstrzymania wykonania decyzji do czasu uzyskania odpisu operatu ustalenia granic pomiędzy sąsiednimi działkami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00