Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 13 września 2023 r., sygn. II SA/Bd 346/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Korycka sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant referent stażysta Dominika Matuszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2023 r. sprawy ze skarg C. i G. P. na postanowienie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargi.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 6 grudnia 2022 r., nr PINB.450.7.2022.AT, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Radziejowie (PINB), działając na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 – dalej "p.b.") wstrzymał inwestorowi – C. Sp. z o. o. w C. – budowę pięciu boksów do składowania materiałów sypkich (kruszywa do produkcji materiałów budowlanych) z płyt betonowych na słupach stalowych w części murowanych z posadzką z kostki brukowej o wymiarach: 1) 8,00 m x 16,26 m x 4,43 m; 2) 7,70 m x 16,23 m x 4,43 m; 3) 11,87 m x 16,23 m x 4,20 m i 3,60 m; 4) 13,26 m x 16,26 m 3,60 m i 2,66 m; 5) 9,20 m x 16,26 m i 4,25 m x 266 m i 2,60 m. Organ pouczył o możliwości złożenia wniosku o legalizację ww. obiektu oraz o konieczności uiszczenia opłaty legalizacyjnej obliczonej na zasadach wskazanych w p.b. oddzielnej dla każdego boksu oddzielnie. W uzasadnieniu postanowienia organ przywołał, że w dniu 30 marca 2022 r. podczas kontroli przeprowadzonej na terenie firmy C. Sp. z o. o. w C. (dz. nr ewid.[...]) stwierdzono pobudowanie m.in. boksów do składowania kruszywa wraz z ogrodzeniem i instalacjami w ilości 5 sztuk o różnych wymiarach i wysokościach z płyt betonowych na słupach stalowych z posadzką z kostki brukowej w części murowane. Na granicy z działką sąsiednią (nr ewid. [...]) wybudowany został mur z płyt betonowych a słupach stalowych dwuteowych i w części murowany na długości ok. 50 m, przy tym murze pobudowane zostało pięć boksów. Na tylnej ścianie muru "ogrodzenia" zainstalowano skrzynkę i przewód elektryczny oraz wodociąg doprowadzający wodę do boksów. Jak wyjaśnił inwestor do protokołu z kontroli ogrodzenie zbudowane zostało celem zmniejszenia niekorzystnych oddziaływań pyłowych na działkę nr [...], instalacja odprowadza wodę z boksów i doprowadza wodę celem zmaczania kruszywa instalacja elektryczna obsługuje pompy odprowadzające wodę z boksów, mur ogrodzeniowy wybudowano z powodu różnicy terenu między działka nr [...] (ok. 2 m), na budowę boksów nie uzyskał pozwoleń na budowę. PINB wskazał, że brak pozwolenia na budowę potwierdził w roku postępowania Starosta R.. Wyjaśnił, że pobudowane boksy składają się z murów pełniących funkcję murów oporowych (konstrukcja oporowa), które nie mogą być z tego powodu kwalifikowane jako ogrodzenie (urządzenie budowlane) ale jako budowla w rozumieniu art. 3 pkt 3 p.b., na której realizację konieczne jest pozwolenie na budowę. PINB wskazał, że nie jest możliwe wyodrębnienie jako oddzielnych zadań zrealizowanych: boksów, ogrodzenia, instalacji elektrycznej i wodociągowej, jest to budowla stanowiąca całość użytkową jako boksy do składowania i magazynowania kruszywa do produkcji materiałów budowlanych, tylna część ("ogrodzenie") stanowi jedną ze ścian boksów, a pozostałe ściany są ścianami oporowymi tych boksów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00