Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 25 września 2023 r., sygn. I SA/Bd 316/23

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Urszula Wiśniewska Sędziowie sędzia WSA Leszek Kleczkowski asesor WSA Joanna Ziołek (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Krenz-Winiecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2023 r. sprawy ze skargi M. B. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2023 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.171.2023.2.AMA w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz M. B. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu [...] marca 2023 r. do organu wpłynął wniosek M. B. (dalej: "Skarżący", "Wnioskodawca") o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku od towarow i usług w kwestii braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny po przekroczeniu limitu [...] zł. Wniosek został uzupełniony pismem z [...] marca 2023 r. (data wpływu do organu [...] marca 2023 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z [...] marca 2023 r.

We wniosku Skarżący podał, że prowadzi działalność polegającą na usługach krótkoterminowego zakwaterowania, jego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Od marca 2022 r. zajmuje się wyłącznie zakwaterowaniem uchodźców z Ukrainy podlegającym zwolnieniu z podatku na mocy art 52zi ustawy dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1128, ze zm.). W ramach tej pomocy otrzymuje wynagrodzenie wynikające z umowy z Burmistrzem Miasta C. w kwocie 70 zł za osobodobę. W swoim domu mieszkalnym zakwaterował 17 osób ponosząc koszty związane z zakwaterowaniem oraz całodziennym wyżywieniem. W związku z prowadzoną działalnością na rzecz pomocy Ukrainie w roku 2022 przekroczył przychód w kwocie 200.000 zł. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakwaterowanie dotyczy 18 osób, w tym 12 dzieci od 2 do 15 lat oraz ich matek (6 dorosłych osób). Od [...] marca 2022 r. Skarżący wykonuje umowę z Burmistrzem C. dotyczącą świadczenia usług dla uchodźców z Ukrainy, a Urząd Miasta co kilka miesięcy przedłuża umowy o tej samej treści. Do maja 2022 r. Urząd Miasta nie żądał żadnej faktury uproszczonej, bo dochód był zwolniony z opodatkowania. Od czerwca Urząd zażądał proformę faktury uproszczonej, gdzie Skarżący podawał ilość osób zakwaterowanych razy stawka osobodoby wraz ze specyfikacją imienną, peselem, datą przybycia. Skarżący nie rozliczał rozchodów, ponieważ zakupy żywności były dokonywane w systemie płacowym lub bezpośrednio u rolników. Kwota 70 zł brutto musiała pokryć nie tylko wyżywienie i zakwaterowanie, ale również pranie odzieży (3 pralki, proszki, około 80 operacji pracy urządzenia w miesiącu), zakup środków czystości i higieny osobistej, zapewnienia Wi-Fi w obiekcie, a także pomoc w załatwieniu pracy, lekarza, szkoły itd., dowóz samochodem służbowym. Skarżący podał, że przepisy skarbowe nie przewidziały wojny na Ukrainie, brak jest wykładni dotyczącej rozliczenia usługi, kiedy widnieje tylko przychód, a rozchód jest nie rozliczany. Tym samym nie sposób ustalić dochodu. Wnioskodawca wskazał na zwyżkujące ceny oraz inflację oraz fakt, że kwota 70 zł na utrzymanie uchodźców nie została podniesiona od roku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00