Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. III SA/Łd 216/23
Ruch drogowy
Dnia 2 sierpnia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędzia WSA Paweł Dańczak (spr.), Protokolant specjalista Dominika Janicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2023 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 stycznia 2023 r. nr KO.480.86.2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 25 stycznia 2023 r., nr KO.480.86.2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy własną decyzję z 16 listopada 2022 r., nr KO.480.55.2022 stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Piotrkowskiego z 4 stycznia 2017 r., znak; WK.5410.3.302.2017.EK w przedmiocie zarejestrowania na rzecz S. G. pojazdu marki Mercedes- Benz Sprinter 513 CDI o nr rej. [...].
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
Decyzją z 4 stycznia 2017 r. Starosta Piotrkowski zarejestrował na rzecz S. G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 513 CDI, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne o nr [...], zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].
Pismem z 31 sierpnia 2022 r. Starosta Piotrkowski zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z 4 stycznia 2017 r. wskazując, że wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta pojazdu wynosiła 5000 kg. Tymczasem analiza akt administracyjnych wykazała, że S. G. składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu przedstawił m.in. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr [...] z 22 grudnia 2016 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu z 22 grudnia 2016 r. potwierdzających zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zmianę dopuszczalnej masy całkowitej z 5000 kg na 5500 kg, zmianę liczby miejsc siedzących z 3 do 24 miejsc i miejsc stojących z 0 do 5. Organ zaznaczył, że w piśmie z dnia 3 stycznia 2022 r. M. Sp. z o.o. poinformował, że ww. pojazd został wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 5000 kg na zamówienie runku brytyjskiego, tj. został przystosowany do ruchu lewostronnego i producent nie udostępnia technologii umożliwiającej zmianę położenia kierownicy, po zakończeniu procesu produkcji, co oznacza, że nie przewiduje zmiany tego typu.