Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 432/23

Zagospodarowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi W. sp. z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 12 stycznia 2023 r. nr SKO.4103.212.2022 w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia 4 listopada 2022 r. nr [...], 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz skarżącej spółki kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z 4 listopada 2022 r., nr [...] Burmistrz Miasta i Gminy S. odmówił W. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako strona lub skarżący) ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działce nr ewidencyjny 1 zlokalizowanej w mieście S.; obręb S.. W materialnoprawnej podstawie tego rozstrzygnięcia powołane zostały: art. 4 ust. 2, art. 53 ust. 3 i 4, art. 54 w związku z art. 64 ust. 1 i art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. z 2023 r. poz. 977). W uzasadnieniu organ administracyjny podniósł, że teren objęty wnioskiem nie znajduje się w granicach obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, składa się z działki o powierzchni 1,2435 ha, został sklasyfikowany w ewidencji gruntów jako grunty orne (symbol R klasy IVb i łąki (symbol Ł klasy V), nie jest zabudowany ani zagospodarowany, posiada dostęp do drogi publicznej zaś zgodnie z obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, kierunkiem jego przeznaczenia są uprawy polowe oraz granica wielkiej doliny P. Następnie wskazano, że w celu ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu wyznaczono wokół objętej wnioskiem strony nieruchomości obszar w granicach odpowiadających wymogom określonym w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. nr 164, poz. 1588), na którym przeprowadzono analizę funkcji i cech zabudowy w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1-6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organ pierwszej instancji podkreślił, że warunki zabudowy terenu mogą być ustalone wyłącznie w przypadku łącznego spełnienia wszystkich sześciu wymogów określonych w rzeczonym przepisie, tymczasem w sprawie nie została zachowana przesłanka wskazana w pkt. 1 powyższego unormowania albowiem żadna z działek dostępnych z tej samej drogi publicznej nie jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, gdyż w analizowanym obszarze nie występuje zabudowa produkcyjna (zabudowa systemami fotowoltaicznymi), za jaką należy uznać zabudowę związaną z produkcją (wytwarzaniem) energii elektrycznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00