Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 31 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 663/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 31 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi M. T. (T.) na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 27 lutego 2023 r. nr WINB.WOA.7722.267.2022.KC w przedmiocie obowiązku przedłożenia ekspertyzy technicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z 27 lutego 2023 r. znak: WINB.WOA.7722.267.2022.KC Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach (dalej "ŚWINB" lub "organ odwoławczy") w punkcie I uchylił postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w M. (dalej "PINB" lub "organ pierwszej instancji") numer [...] z 25 października 2022 r. w zakresie terminów i wyznaczył nowy termin realizacji zobowiązań do 30 czerwca 2023 r. W punkcie II postanowienia ŚWINB utrzymał w mocy postanowienie organu pierwszej instancji w zakresie obowiązku przedłożenia ekspertyzy technicznej.

Zaskarżone postanowienie zapadło w następującym stanie sprawy.

PINB postanowieniem z 25 października 2022 r. nałożył na M. T. (dalej "skarżąca") obowiązek przedłożenia w terminie do 31 grudnia 2022 r. ekspertyzy technicznej dotyczącej stanu technicznego budynków gospodarczych zlokalizowanych przy ul. [...] w M. na nieruchomości oznaczonej jako działka o numerze 1 (usytuowanych przy granicy z działkami nr 2 i 3), zawierającej opis występujących uszkodzeń ww. budynków oraz wskazującej, jakie należy wykonać roboty zabezpieczające uszkodzonych obiektów budowlanych z podaniem sposobu wykonania niezbędnych zabezpieczeń. W tym samym postanowieniu nałożono na skarżącą obowiązek przedłożenia w terminie do 28 lutego 2023 r. ekspertyzy technicznej dotyczącej stanu technicznego ww. budynków gospodarczych, zawierającą wykaz niezbędnych do wykonania robót budowlanych w celu doprowadzenia obiektów budowlanych do właściwego stanu technicznego. Podstawę prawną postanowienia organu pierwszej instancji stanowiły przepisy art. 81c ust 2, art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity przywołany w podstawie prawnej postanowienia: Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.; dalej "p.b.") oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity przywołany w podstawie prawnej postanowienia: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.; dalej "k.p.a."). W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że zostało ono wydane w ramach postępowania administracyjnego w sprawie stanu technicznego opisanych wyżej budynków gospodarczych. Ze zgromadzonej w sprawie dokumentacji, w tym z przeprowadzonych przez PINB oględzin oraz ekspertyzy technicznej z września 2022 r. (przedłożonej w odrębnej sprawie administracyjnej) wynika, że obiekty te są w niewłaściwym stanie technicznym. Występują uszkodzenia elementów nośnych oraz uszkodzenia posadzki, które w ocenie PINB stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa użytkowania oraz mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi. Dodatkowo PINB zgodnie z art. 66 ust. 2 p.b. zakazał użytkowania obiektu gospodarczego (obiektu murowanego oraz dostawionego obiektu w konstrukcji stalowej) do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, tj. usunięcia widocznych uszkodzeń konstrukcyjnych ścian oraz uszkodzeń posadzki. Zdaniem PINB zgromadzony materiał dowodowy nie pozwala jednak bezsprzecznie stwierdzić jakie roboty należy wykonać, by wyeliminować stan zagrożenia obiektów. Wobec tego zaistniały wątpliwości jakie należy wykonać niezbędne roboty zabezpieczające uszkodzonych elementów z uwzględnieniem pilności koniecznych do wykonania robót. Uwzględniając widoczne uszkodzenia obiektów, które mogą powodować zagrożenie dla życia, zdrowia i mienia osób, zdaniem PINB wykazano istnienie uzasadnionych wątpliwości, o jakich mowa w art. 81c ust. 2 p.b.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00