Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Gl 219/23

Podatek od spadków i darowizn

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Borys Marasek, Sędzia WSA Dorota Kozłowska, Asesor WSA Piotr Pyszny (spr.), Protokolant specjalista Marta Lewicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia 5 września 2022 r. nr SKO.III/423/222/2022 w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2018 r. uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 5 września 2022 r., znak SKO.III/423/222/2022, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej (dalej jako SKO, organ) uchyliło decyzję Wójta Gminy I. (dalej jako organ I instancji, Wójt) z 8 kwietnia 2022 r. odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2018 r. i stwierdziło nadpłatę w tym podatku w kwocie 197.113 zł, poniesioną przez P. S.A. z siedzibą w L. (dalej jako strona, podatnik, skarżąca).

Podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowiły przepisy art. 233 § 1 pkt 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 – dalej jako Ordynacja podatkowa, OP) oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 1452 – dalej również jako upol).

Stan sprawy:

Wnioskiem z 29 grudnia 2021 r., na podstawie art. 75 § 2 w związku z art. 75 § 3 ordynacja podatkowa, strona zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2019 r. oraz jej zwrot załączając do wniosku korektę deklaracji. Wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty objęto "Kolej linową wyprzęgową z krzesłami 6-osobowymi" (dalej także: kolej linowa), która do tej pory była opodatkowana podatkiem od nieruchomości jako budowla od pełnej jej wartości początkowej obejmującej zarówno wartość urządzeń technicznych jak i części budowlanych.

W uzasadnieniu prawnym wniosku strona wskazała, że zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i podatkach lokalnych następuje odesłanie do art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, który w znowelizowanym, obowiązującym od 28 czerwca 2015 r. brzmieniu nie posługuje się już pojęciem "całości techniczno-użytkowej" w definicji obiektu budowlanego, w kontekście budowli. Nadto posługuje się nową przesłanką "wzniesienia obiektu z użyciem wyrobów budowlanych". Zdaniem strony, zmiana brzmienia przepisu wpłynęła na kwestię opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Obecnie nie podlegają opodatkowaniu urządzenia techniczne (chyba, że są wolnostojące) - wykluczono je bowiem wprost z zakresu definicji obiektu budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00