Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 229/23

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Protokolant referent Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi S. Sp. j z siedzibą w K. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 12 grudnia 2022 r. nr IFXIV.7840.3.58.2022 w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 12 grudnia 2022 r. Wojewoda Śląski, po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez stronę skarżącą tj. S. Sp. J. z siedzibą w K., reprezentowaną przez pełnomocnika, utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z dnia 16 sierpnia 2022 r. odmawiającą zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego i udzielenia inwestorowi: S. Sp. J. z siedzibą w K., pozwolenia na budowę farmy fotowoltaicznej "K. 1" o łącznej mocy do 6 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, do realizacji na działkach o nr ew. 1,2,3,4 – obręb O. – [...].

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis § 8 ust. 5 pkt 1 planu miejscowego, zakazujący na obszarze objętym tym planem, lokalizacji urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW wymagających utworzenia stref ochronnych, o których mowa w regulacji art. 10 ust. 2a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zakaz ten znajduje bowiem zastosowanie, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa wymienione w nim warunki. Po pierwsze, jeżeli planowany obiekt stanowi instalację odnawialnego źródła energii o mocy przekraczającej 100 kW, a po drugie, gdy wymaga utworzenia stref ochronnych, o których mowa w przepisie art. 10 ust. 2a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organ podniósł, że w niniejszym przypadku spełniony został wyłącznie pierwszy warunek, ponieważ planowana instalacja posiadać będzie moc przekraczającą 100 kW, niemniej, z uwagi na fakt, że obszar oddziaływania przedmiotowej inwestycji nie będzie wykraczał poza granice działek inwestycyjnych, brak jest tu podstaw do wyznaczenia stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu w otoczeniu inwestycji. Wobec tego przepis § 8 ust. 5 pkt 1 planu miejscowego nie znajduje zastosowania w niniejszym przypadku. Następnie organ odwoławczy odniósł się do kolejnych zarzutów strony skarżącej. W tym zakresie Wojewoda Śląski podniósł, że plan miejscowy dopuszcza lokalizację na obszarze oznaczonym symbolem 1R urządzeń infrastruktury technicznej, tym niemniej wyłącznie w zakresie przeznaczenia dopuszczalnego. Pojęcie to zostało zdefiniowane przez prawodawcę lokalnego w przepisie § 5 ust. 1 pkt 4 planu miejscowego, zgodnie z którym przez przeznaczenie dopuszczalne terenu należy rozumieć "ustalone planem przeznaczenie określające jedną lub kilka funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu wzbogacających lub uzupełniających przeznaczenie podstawowe i mogących z nim harmonijnie współistnieć". Wojewoda Śląski wskazał, że planowana inwestycja wykracza poza tak rozumiane przeznaczenie dopuszczalne. Obejmuje ona bowiem 6084 sztuk paneli fotowoltaicznych wraz z okablowaniem, trzynastoma inwerterami i stacją transformatorową. Powierzchnia zabudowy wynosić będzie 14606,22 m2 (na terenie inwestycyjnym o powierzchni 35469 m2), a łączna moc zainstalowana 6 MW. Wobec takiego rozmiaru inwestycji nie sposób przyjąć, że wzbogaca ona lub uzupełnia przeznaczenie podstawowe obszaru 1R - tereny rolnicze oraz że może z nim harmonijnie współistnieć. Przedmiotowa farma fotowoltaiczna uniemożliwi realizację produkcji rolnej na działkach inwestycyjnych. Wojewoda podniósł, że zasadnie wskazał organ I instancji w zaskarżonej decyzji, iż "budowa elektrowni fotowoltaicznej prowadzi w efekcie do faktycznej zmiany przeznaczenia terenu z przeważającej funkcji upraw rolnych na funkcję przemysłową, za taką bowiem należy uznać produkcję (wytwarzanie) i sprzedaż energii elektrycznej, a zatem spowoduje zmianę dotychczasowego sposobu zagospodarowania tego terenu z rolnego niezabudowanego - na teren zabudowany, wykorzystywany dla celów produkcyjnych, związanych z produkcją (wytwarzaniem) energii elektrycznej ".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00