Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III SA/Po 197/23
Uprawnienia do wykonywania zawodu
Dnia 11 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Marzenna Kosewska Sędzia WSA Walentyna Długaszewska (spr.) Asesor sądowy WSA Jacek Rejman Protokolant: Sekretarz sądowy Aleksandra Andrzejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi K. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 27 stycznia 2023 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów oddala skargę
Uzasadnienie
Prezydent Miasta P. decyzją z dnia 27.03.2020r. nr SOUK- [...] wydaną na podstawie art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2020r. poz. 110 ze zm.),.cofnął K. Ż. uprawnienia diagnosty do wykonywania badań technicznych pojazdów .
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że skarżący przeprowadził badanie techniczne samochodów niezgodnie z przepisami. Organ ustalił, że dodatkowe badania obejmujące 7 samochodów zostały przeprowadzone przez diagnostę niezgodnie z zakresem i sposobem ich wykonania, określonym w § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Diagnosta wykonał siedem ww. dodatkowych badań technicznych na podstawie art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy z wynikiem pozytywnym pomimo faktu, że badane przez niego pojazdy nie posiadały dodatkowych mocowań siedzeń w miejscach przewidzianych do tego konstrukcyjnie, jak również nie posiadały dodatkowych miejsc kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.
Przedstawiciele producentów samochodów marki [...] oraz samochodów marki [...] jednoznacznie odpowiedzieli, że przedmiotowe pojazdy nie posiadały dodatkowych punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i dodatkowych punktów kotwiczenia siedzeń (drugiego i trzeciego rzędu siedzeń).
Ponadto, określenie przez diagnostę rodzaju pojazdów objętych badaniami technicznymi, jako samochód osobowy, nastąpiło z naruszeniem procedury opisanej w § 2 działu II załącznika nr 2 do rozporządzenia. Organ ustalił, że przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje, zawarte w takich źródłach, jak, m. in., przepisy i dokumenty homologacyjne oraz dane producenta pojazdu. Natomiast wszelkie ustalenia powinny być podejmowane, m. in., na podstawie przepisów art. 2 pkt 31 — 58 ustawy.
-
keyboard_arrow_right