Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. III SA/Po 84/23
Środki unijne
Dnia 12 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Sędzia WSA Szymon Widłak (sprawozdawca) Asesor sądowy WSA Arkadiusz Skomra po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 lipca 2023 roku sprawy ze skargi Instytutu Ochrony Roślin - Państwowego Instytutu Badawczego w P. na decyzję Dyrektora W. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w P. z dnia 24 listopada 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 24 listopada 2022 r. nr [...] Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w P. (zwany dalej: "organem odwoławczym") utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w P. (zwany dalej "organem I instancji") z 30 września 2022 r. o odmowie przyznania pomocy finansowej Instytutowi [...] w P. (zwanego dalej "stroną", "skarżącym" lub "Instytutem"), jako producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi, powstałe na powierzchni uprawy objęły co najmniej 30% danej uprawy.
Decyzją z 29 grudnia 2020 r. nr [...] organ I instancji odmówił stronie przyznania pomocy finansowej, która to decyzja na skutek wniesionego odwołania została utrzymana w mocy decyzją organu II instancji z 27 kwietnia 2021 r. nr [...]. Następnie decyzja organu odwoławczego, na skutek wniesionej skargi, została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 16 marca 2022 r. wydanym w sprawie III SA/Po 1057/21.
W uzasadnieniu ww. wyroku Sąd wskazał, że organy administracji publicznej przedwcześnie przyjęły, iż Instytut nie jest uprawniony do uzyskania pomocy finansowej. Organy nie ustaliły i nie wyjaśniły w oparciu o przepisy załącznika nr I do rozporządzenia Komisji UE nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2014.193.1 zwanego dalej "rozporządzeniem nr 702/2014"), czy Instytut może zostać uznany, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, za – mikro, - małe, bądź – średnie przedsiębiorstwo (dalej zwane: "MŚP"). Zdaniem Sądu organy nie dokonując ww. oceny naruszyły przepisy art. 80 i art. 107 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm. zwanej dalej "K.p.a"). We wskazaniach do dalszego postępowania Sąd stwierdził, że przy ponownym rozpoznaniu sprawy organy powinny dokonać rzetelnej analizy rzeczywistej sytuacji prawno - ekonomicznej Instytutu, z zastosowaniem wzorca kontroli określonego w przepisie art. 3 ust. 4 załącznika nr I do rozporządzenia nr 702/2014. W szczególności organy powinny ustalić czy można uznać Instytut za organ państwowy, względnie czy jest on kontrolowany w takim stopniu przez Państwo, że pozwala to przyjąć, iż nie spełnia kryterium niezależności z art. 3 ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 702/2014. Nadto Sąd wskazał, że organy powinny zbadać strukturę organizacyjną Instytutu w szczególności to w jaki sposób i przez jaki podmiot lub podmioty powołuje się i odwołuje jego organy i jak oraz przy czyim udziale dochodzi do jego przekształcenia, reorganizacji czy likwidacji, w jaki sposób kształtuje się jego gospodarka finansowa i jakie są faktyczne źródła funduszy tworzonych przez Instytut. W tym celu organy powinny dokonać analizy przepisów ustawy o instytutach badawczych, przepisów wykonawczych, statutu, regulaminu organizacyjnego i innych dokumentów wewnętrznych Instytutu.