Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 lipca 2023 r., sygn. I SA/Łd 277/23

Podatek rolny; Podatkowe postępowanie

Dnia 5 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kowalski Sędziowie Sędzia WSA Bożena Kasprzak (spr.) Asesor WSA Tomasz Furmanek Protokolant Asystent sędziego Daria Przybylska-Cieplucha po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2023 r. sprawy ze skargi S. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 16 lutego 2023 r. nr SKO.4140.397.2022 w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych w podatku rolnym za 2022 r. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Burmistrza Miasta Tuszyna z dnia 30 listopada 2022 r., nr PiE.3121.15.2022.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 16 lutego 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta Tuszyna z dnia 30 listopada 2022 r. w przedmiocie umorzenia S. M. zaległości podatkowych w podatku rolnym za 2022 rok.

Z akt sprawy wynika, że w dniu 18 października 2022 r. S. M. zwróciła się do Burmistrza Miasta w Tuszynie z wnioskiem o umorzenie całkowite podatku. Organ podatkowy po otrzymaniu przedmiotowego wniosku badał w pierwszej kolejności, czy wniosek pochodzi od podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą czy też od podatnika prowadzącego typową działalność rolniczą, celem ewentualnego zastosowania prawidłowej procedury związanej z postępowaniem podatkowym w przedmiotowej sprawie, a dokładnie, czy w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy art. 67b Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, przy zastosowaniu właściwej procedury pomocy publicznej uregulowanej w Ustawie z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Ustalono, iż wnioskodawczyni nie prowadzi ani pozarolniczej działalności gospodarczej ani żadnej działalności rolniczej, a tym samym przepisy o pomocy publicznej nie znajdą w tej sprawie żadnego zastosowania, zaś wniosek o udzielenie ulgi umorzeniowej podlegał rozpatrzeniu przy zastosowaniu tylko i wyłącznie ogólnych regulacji prawnych zawartych w art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Po rozstrzygnięciu powyższej kwestii ustalono także, jaka jest faktyczna zaległość podatkowa będąca przedmiotem postępowania w sprawie ich umorzenia. Na podstawie wydanej decyzji ustalającej wymiar podatku rolnego na rok 2022 oraz stanu konta księgowo-podatkowego, jak również biorąc pod uwagę treść oraz datę złożenia przedmiotowego wniosku ustalono, iż przedmiotem postępowania o umorzenie jest zaległość podatkowa z tytułu niezapłacenia I, II i III raty podatku rolnego za 2022 r. w kwocie łącznej 99 zł i w tej wysokości była ona przedmiotem postępowania o udzielenie ulgi umorzeniowej, zaś odsetki podatkowe od tych zaległości na dzień złożenia wniosku nie wystąpiły. Po rozstrzygnięciu powyższej kwestii, w toku czynności wyjaśniających organ podatkowy badał, czy wymienione we wniosku okoliczności mogą stanowić podstawę do zastosowania ulgi o wyjątkowym charakterze, jaką jest ulga umorzeniowa. Ponadto badano, czy w przedmiotowej sprawie istnieją jakiekolwiek uzasadnione przesłanki do zastosowania wnioskowanej ulgi, biorąc pod uwagę przesłanki wymienione w treści art. 67a § 1 pkt 3 ww. Ordynacji podatkowej. Okoliczności te badano pod kątem sytuacji rodzinnej, finansowo-majątkowej oraz zdrowotnej wnioskodawczyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00