Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 lipca 2023 r., sygn. II SA/Łd 477/23

Pomoc społeczna

Dnia 26 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Sędziowie: Sędzia WSA Jarosław Czerw Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk (spr.) Protokolant: asystent sędziego Tomasz Stańczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2023 roku sprawy ze skargi M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 15 marca 2023 roku znak: SKO.4146.110.23 w przedmiocie odmowy przyznania dodatku węglowego oddala skargę. ał

Uzasadnienie

Zaskarżoną do tutejszego Sądu decyzją z dnia 15 marca 2023 r. nr SKO.4146.110.23 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy C. o odmowie przyznania dodatku węglowego.

Jak wynika z akt sprawy w dniu 29 listopada 2022 r. M.G. zwróciła się o wypłatę dodatku węglowego. We wniosku strona oświadczyła, że prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe, a głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa jest kuchnia węglowa.

Decyzją z dnia 28 grudnia 2022 r. znak: GOPS.DW.552.1448.2022 Wójt Gminy C. odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia wskazując, że do dnia 30 listopada 2022 r. nie zostały podjęte czynności zmierzające do nadania odrębnego adresu zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w poszczególnych lokalach.

Odwołanie od powyższej decyzji wniosła M.G.. Podkreśliła, że do dnia 30 listopada 2022 r. nie było możliwe wyodrębnienie numerów lokali. Wniosła o pozytywne rozpatrzenie odwołania.

Wspomnianą na wstępie decyzją z dnia 15 marca 2023 r. nr SKO.4146.110.23 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu decyzji Kolegium wyjaśniło, że deklarację dotyczącą źródeł ciepła i źródeł spalania paliw dla budynku znajdującego się pod adresem [...] (deklaracja złożona na formularzu B - budynki i lokale niemieszkalne), M.G. złożyła w dniu 29 czerwca 2022 r., oświadczając, że w budynku źródło ciepła stanowi trzon kuchenny/piecokuchnia/kuchnia węglowa. W deklaracji wskazała ponadto, że jej dane adresowe są tożsame z adresem budynku, którego dotyczy deklaracja. W dniu 29 listopada 2022 r. M.G. wystąpiła z wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego, w którym oświadczyła, że pod w/w adresem zamieszkuje i prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe, a głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa jest kuchnia węglowa. W toku postępowania ustalono, że na ten sam adres o wypłatę dodatku węglowego złożono wniosek, który zweryfikowano pozytywnie i informacją z dnia 7 października 2022 r. poinformowano wnioskodawcę o przyznaniu dodatku. Budynek znajdujący się pod adresem [...] zamieszkuje M.G. oraz jej syn B.G.. Wejście do domu jest jedno, wspólny jest korytarz. Skarżąca zajmuje kuchnię i pokój, wejście do łazienki znajduje się w korytarzu. W części zajmowanej przez B.G. znajdują się dwa pokoje oraz niedokończone łazienka i aneks kuchenny. W kuchni brak sprzętów kuchennych codziennego użytku, kuchenki, zlewozmywaka. W łazience brak śladów użytkowania, brak instalacji hydraulicznej, odpływu wanny, prysznica, wc. W ocenie pracowników przeprowadzających czynność w budynku brak jest widocznych odrębnych lokali mieszkalnych. Kolegium podkreśliło, że mając na względzie jednoznaczną treść art. 2 ust. 3c ustawy możliwość przyznania dodatku węglowego w przypadku, gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, została uzależniona od stwierdzenia, w terminie do dnia 30 listopada 2022 r., braku możliwości ustalenia odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach. Powyższe oznacza, że dla uzyskania świadczenia ustawodawca wymaga, aby odrębność lokali mieszkalnych/budynków była potwierdzona istnieniem stosownych numerów porządkowych, a w przypadku braku takich numerów ustanowiony został wymóg podjęcia, w terminie do dnia 30 listopada 2022 r., formalnych działań mających na względzie nadanie numeru porządkowego dla odrębnego lokalu albo budynku mieszkalnego, jeżeli do nadania takiego numeru nie doszło we wskazanym terminie. Oczekując przyznania świadczenia wnioskodawca powinien zatem załączyć do wniosku kserokopię wniosku złożonego w odpowiednim urzędzie przez właściciela nieruchomości o nadanie numeru porządkowego dla lokalu/budynku, w którym wnioskodawca prowadzi odrębne gospodarstwo domowe wraz z potwierdzeniem jego złożenia. W trakcie postępowania przed organem pierwszej instancji ustalono, że dla lokalu mieszkalnego w budynku mieszkalnym znajdującym się pod adresem [...] nie podjęto działań mających na celu nadanie odrębnego numeru porządkowego (oświadczenie M.G. z dnia 27 grudnia 2022 r.). W tej sytuacji Kolegium stwierdziło, że organ pierwszej instancji zasadnie odmówił M.G. wypłaty dodatku węglowego powołując się na dyspozycję art. 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie może bowiem znaleźć zastosowania art. 2 ust. 3c ustawy. Odnosząc się do treści odwołania Kolegium wyjaśniło, że w świetle art. 2 ust. 3c i ust. 3d ustawy zasadniczą przesłanką zastosowania trybu określonego w tym przepisie jest ustalenie, że w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach, w sytuacji podjęcia przed tą datą formalnych działań mających na celu nadanie odrębnego numeru porządkowego, a czego w niniejszej sprawie stwierdzić nie można.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00