Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 lipca 2023 r., sygn. III SA/Łd 186/23
Ruch drogowy
Dnia 26 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Kowalska, Sędziowie Sędzia NSA Janusz Nowacki (spr.), Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz, , Protokolant st. sekretarz sądowy Aneta Lubasińska, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2023 roku sprawy ze skargi S. G., D. G. i W. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 16 stycznia 2023 r. nr KO.480.88.2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 16 stycznia 2023 r., nr KO.480.88.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim po rozpatrzeniu wniosku S.G., D.G. i W.G. o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 22 listopada 2022 r., nr KO.480.56.2022 o stwierdzeniu z urzędu nieważności decyzji Starosty Piotrkowskiego z dnia 27 lutego 2017 r., nr WK.5410.3.3617.2017.AN w przedmiocie zarejestrowania na rzecz B.G. i S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter 513 CDI, utrzymało zaskarżoną decyzję w mocy.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
Decyzją z dnia 27 lutego 2017 r. Starosta Piotrkowski zarejestrował na rzecz B.G. i S.G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 513 CDI, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne o nr [...], zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].
Pismem z dnia 31 sierpnia 2022 r. Starosta Piotrkowski zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności ww. decyzji z dnia 27 lutego 2017 r. wskazując, że wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta pojazdu wynosiła 5000 kg. Tymczasem analiza akt administracyjnych wykazała, że B.G. i S.G. składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu przedstawił m.in. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr 202/2017 z dnia 16 lutego 2017 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu z dnia 16 lutego 2017 r. potwierdzających zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zmianę dopuszczalnej masy całkowitej z 5000 kg na 5500 kg, zmianę położenia kierownicy oraz liczbę miejsc z 3 miejsc siedzących na 24 i liczbę miejsc stojących z 0 do 3. Organ zaznaczył, że w piśmie z dnia 3 stycznia 2022 r. Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. poinformował, że ww. pojazd został wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 5000 kg na zamówienie rynku brytyjskiego, tj. został przystosowany do ruchu lewostronnego i producent nie udostępnia technologii umożliwiającej zmianę położenia kierownicy, po zakończeniu procesu produkcji, co oznacza, że nie przewiduje zmiany tego typu.