Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 lipca 2023 r., sygn. I SA/Kr 274/23

|Sygn. akt I SA/Kr 274/23 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 27 lipca 2023 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Grzegorz Klimek, Sędzia: WSA Wiesław Kuśnierz, Sędzia: WSA Urszula Zięba (spr.), Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Boczkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lipca 2023 r., sprawy ze skargi F. w R., na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego, z dnia 24 stycznia 2023 r. Nr [...], w przedmiocie zwrotu dofinansowania, I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, II. zasądza od Zarządu Województwa Małopolskiego na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 2 040 zł (dwa tysiące czterdzieści złotych).

Uzasadnienie

Decyzją z 2 września 2022 r. Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie (Instytucji Pośredniczącej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020) określił F. z siedzibą w R. (dalej Fundacja, Beneficjent, strona skarżąca) kwotę przypadającego do zwrotu dofinansowania w wysokości 5 832,67 zł wraz z należnymi odsetkami. Dofinansowanie to zostało przyznane wW. na podstawie zawartej 30 kwietnia 2018 r. Umowy o dofinansowanie projektu pn. "[...]". Organ stwierdził, że w związku z rejestracją uczestnika ww. projektu J.M. jako podatnika VAT, doszło do powstania potencjalnej prawnej możliwości odzyskania wartości podatku VAT, zapłaconego ze środków dofinansowania projektu w ramach grantu wypłaconego temu uczestnikowi na rozpoczęcie działalności gospodarczej (w kwocie 28 180 zł) na podstawie umowy z 24 kwietnia 2019 roku. Uczestnik wraz z podpisaniem ww. umowy dotyczącej przyznania grantu złożył oświadczenie, w którym zadeklarował, że nie zamierza rejestrować się jako podatnik VAT. Kwota tego grantu (w tym wartość podatku VAT) została poniesiona w ramach wydatków w projekcie i przedstawiona do rozliczenia przez Beneficjenta we wniosku o płatność. Pomimo że zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków część kwoty stanowiąca wartość VAT stała się wydatkiem niekwalifikowalnym, środki nie zostały przez Fundację zwrócone. Organ I instancji stwierdził, że Beneficjent, który pozyskał informację o zmianie statusu uczestnika projektu jako podatnika VAT, a mimo to nie skorygował wydatku przedstawionego do rozliczenia w ramach wniosku o płatność i nie dokonał zwrotu środków do Instytucji Pośredniczącej, dopuścił się przez to naruszenia postanowień Umowy o dofinansowanie projektu, tj. §8 ust. 3. Fakt, że Beneficjent nie wycofał wydatków w części dotyczącej wartości VAT w ramach rozliczonego grantu, pomimo zaistnienia prawnej potencjalnej możliwości jego odzyskania, co czyni ten wydatek niekwalifikowalnym, ani go wbrew postanowieniom §2 ust. 10 i §6 ww. Umowy nie zwrócił, oznacza naruszenie postanowień Umowy, które należy traktować jako naruszenie procedur obowiązujących przy wydatkowaniu środków dofinansowania. Naruszenie to ma szkodliwy wpływ na budżet Unii, poprzez obciążenie go wydatkiem nieuzasadnionym, bo rozliczonym ze środków dofinansowania projektu, pomimo powstania prawnej potencjalnej możliwości odzyskania VAT, co stanowi zagrożenie niedozwolonym podwójnym finansowaniem. W ocenie organu oznacza to, że w sprawie spełnione zostały przesłanki nieprawidłowości, o których mowa w art. 2 pkt 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz.U.EU.L.2013.347.320 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00