Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 27 lipca 2023 r., sygn. II SA/Go 316/23

Transport

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka – Trzebiatowski Asesor WSA Kamila Karwatowicz (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lipca 2023 r. sprawy ze skargi R.C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji, II. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego R.C. kwotę 100 (sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej jako WITD) decyzją z dnia [...] listopada 2021 r., nr [...] – na podstawie art. 92a ust. 1, 7 i 11 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 919 ze zm.; dalej u.t.d.) – nałożył na przewoźnika R.C. karę pieniężną w wysokości 2000 zł.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż w dniu [...] sierpnia 2021 r. w miejscowości [...], zatrzymano do kontroli samochód [...] o nr rej. [...] wraz z przyczepą marki [...] o nr rej. [...]. Zespołem pojazdów przewożono drewno, którego waga wynosiła 28022 kg, co w zestawieniu z masą własną samochodu ciężarowego (15140 kg) oraz przyczepy (3900 kg) dało sumę 47060 kg. Doszło więc do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 40000 kg. Podczas kontroli zmierzono nacisk na poszczególnych osiach określający rzeczywistą wagę kontrolowanego zespołu pojazdów. Dokonano również pomiaru długości, szerokości, wysokości oraz ważenia pojazdu wraz z ładunkiem, w wyniku czego stwierdzono, że rzeczywista masa pojazdu członowego wynosi 43,7 t i przekracza o 3,7 t dopuszczalne wartości, zatem przekroczenie stanowi wartość 9,25 % większą od dopuszczalnej. Doszło wiec do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Kierujący nie okazał do kontroli oraz nie posiadał w pojeździe wypisu z zezwolenia kategorii IV, które jest w tym przypadku wymagane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00