Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 lipca 2023 r., sygn. II SA/Gl 288/23

Zagospodarowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Renata Siudyka, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 lipca 2023 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. w B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 5 stycznia 2023 r. nr SKO.4103.176.2022 w przedmiocie warunków zabudowy terenu 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza W. z dnia 31 sierpnia 2022 r. nr [...], 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz strony skarżącej kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Burmistrz W. (dalej: "organ I instancji") decyzją z dnia 31 sierpnia 2022 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 53 ust. 3 i 4, art. 54, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (obecnie t. jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 977, dalej w skrócie: "u.p.z.p.") i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. nr 164, poz. 1588, dalej w skrócie: "rozporządzenie wykonawcze") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie t. jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm., w skrócie: "k.p.a."), po rozpatrzeniu wniosku P. Sp. z o.o. z siedzibą w B. (dalej: "strona" lub "skarżąca"), odmówił ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie do 2 elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy do 2 MW, w granicach terenu obejmującego części działek o nr ewid. [...], [...] i [...], obręb [...], o powierzchni 9 900m ² , położonych w miejscowości K., w gminie W. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że przeprowadził analizę wniosku pod kątem treści art. 53 ust. 3 u.p.z.p. i stwierdził, że teren inwestycji ma kształt zbliżony do prostokąta z wydzielonym dojazdem w kierunku południowym. Działki te przylegają od strony północnej i południowej do dróg wewnętrznych, włączonych do drogi wojewódzkiej, działka po stronie zachodniej użytkowana jest rolniczo, niezadrzewiona i niezabudowana, działka po stronie wschodniej stanowi grunt rolny niezabudowany, w znacznej części zadrzewiony. Natomiast teren inwestycji stanowi grunty rolne. Tereny położone w sąsiedztwie również stanowią grunty rolne wykorzystywane do prowadzenia produkcji rolnej lub zadrzewione, położone pośród terenów leśnych. Nieopodal znajduje się przyuliczna zabudowa o funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej, z pojedynczymi zabudowaniami zagrodowymi oraz stacja paliw płynnych. Sposób użytkowania obszaru znalazł odzwierciedlenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zgodnie z którym są to tereny rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej i wód, stanowiące mozaikę terenów leśnych i terenów rolniczych z możliwością dolesień. Nadto, w granicach terenu inwestycji i w bezpośrednim jego sąsiedztwie nie występują inne obszary i obiekty podlegające ochronie na podstawie przepisów odrębnych. Teren inwestycji nie obejmuje również innych obiektów lub obszarów, o których mowa w art. 53 ust. 4 u.p.z.p. Odnosząc się natomiast do analizy art. 61 u.p.z.p. organ I instancji wskazał, że lokalizacja projektowanej instalacji w sposób określony we wniosku, elektrowni słonecznej o tej mocy i przy tej ilości paneli, na powierzchni poniżej 1 ha, spowoduje przekształcenie terenu użytkowanego dotychczas rolniczo na cele produkcyjne. Akcentował, że aby wydać decyzję pozytywną dla wnioskodawcy, muszą zostać spełnione łącznie przesłanki wynikające z art. 61 u.p.z.p. Dokonał również analizy wniosku w oparciu o art. 61 ust. 5a u.p.z.p. i stwierdził, że w obszarze analizowanym brak jest zabudowy dostępnej z tej samej drogi publicznej pozwalającej na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu. Projektowana zabudowa nie ma służyć bezpośrednio istniejącemu zagospodarowaniu terenu (rolnemu) czy też uzupełnić istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00