Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Ol 253/23

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora sędzia WSA Marzenna Glabas po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi Z. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...] nr [...] w przedmiocie dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wójta Gminy P. z dnia [...] nr [...]

Uzasadnienie

Decyzją z 30 grudnia 2022 r. Wójt Gminy [...] (dalej: "organ pierwszej instancji"), działając na podstawie art. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1692 z późn. zm.), dalej: "ustawa", odmówił Z.Z. (dalej: "skarżąca") świadczenia w formie dodatku węglowego.

W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji przytoczył treść art. 2 ust. 1, 3c i 16 ustawy. Wskazał, że na podstawie wywiadu środowiskowego i danych zawartych we wniosku strony ustalił, że wniosek skarżącej jest drugim wnioskiem z tego samego adresu ([...]). Skarżąca nie ma możliwości wyodrębnienia adresu, gdyż nie jest uregulowana kwestia własności lokalu mieszkalnego. Stwierdził, że niemożliwe było przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania skarżącej, gdyż przebywa ona poza granicami kraju - w Niemczech.

W złożonym od powyższej decyzji odwołaniu skarżąca podała, że budynek, w którym mieszka, ogrzewany jest współdzielonym źródłem ciepła, zasilanym węglem. Odrębny lokal, który zajmuje, ma osobne wejście i składa się z kuchni, łazienki i innych pomieszczeń mieszkalnych. Zaznaczyła, że skład gospodarstw domowych zamieszkujących lokale w budynku pod ww. adresem jest zgodny z deklaracją za odpady. Skarżąca zarzuciła ponadto, że nie została poinformowana o zamiarze przeprowadzenia wywiadu środowiskowego i o terminie tej czynności. Stwierdziła, że pracuje poza miejscem zamieszkania, a brak informacji o planowanych czynnościach uniemożliwił jej udział w postępowaniu. Zauważyła, że wywiad środowiskowy jest szczególną postacią dowodu z oględzin, w rezultacie czego stosuje się do niego art. 79 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", zgodnie z którym na siedem dni przed terminem jego przeprowadzenia organ ma obowiązek powiadomić stronę o dacie i miejscu planowanych czynności. Zauważyła, że ustawodawca nie uprawnił organu do badania własności nieruchomości ani do odmowy przyznania dodatku węglowego z uwagi na brak uregulowania tej kwestii. Ponadto wskazała, że organ niekonsekwentnie zarzuca brak możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, podając jednocześnie, że w ten sposób ustalił, że skarżąca przebywa poza granicami kraju. Skarżąca stwierdziła, że praca na terenie Unii Europejskiej i czasowe przebywanie w związku z tym poza miejscem zamieszkania nie dyskwalifikuje z ubiegania się o dodatek węglowy. Intencją ustawodawcy była pomoc w uzyskaniu wsparcia w zakupie opału i możliwość przyznania dodatków węglowych dla kilku gospodarstw domowych mieszkających pod jednym adresem zamieszkania w samodzielnych lokalach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00