Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 czerwca 2023 r., sygn. III SA/Łd 294/23
Samorząd terytorialny
Dnia 15 czerwca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Kowalska (spr.), Asesor WSA Anna Dębowska, Protokolant Asystent sędziego Krystyna Adamczewska-Reguła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Ujeździe na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 12 kwietnia 2023 roku nr PNIK-I.4131.264.2023 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w Ujeździe z dnia 7 marca 2023 roku Nr LXIX/530/23 w sprawie przyjęcia Regulaminu przyznawania stypendiów Burmistrza Ujazdu w ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Ujeździe na sesji 7 marca 2023 r. podjęła uchwałę nr LXIX/530/23 w sprawie przyjęcia Regulaminu przyznawania stypendiów Burmistrza Ujazdu w ramach Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży. Uchwalony Regulamin stanowił załącznik do wskazanej uchwały. Powyższa uchwała została przekazana Wojewodzie Łódzkiemu 16 marca 2023 r.
20 marca 2023 r. Wojewoda Łódzki poinformował Radę Miejską w Ujeździe o wszczęciu postępowania w celu kontroli legalności uchwały. Organ wskazał, że jego wątpliwości budzi regulacja zawarta w § 1 ust. 3 załącznika do uchwały, zgodnie z którą stypendium jest przyznawane uczniom klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz uczniom szkoły ponadpodstawowej zamieszkałym na terenie Gminy Ujazd, a także § 3 pkt 1 i § 6 w zakresie przyjęcia oceny z zachowania jako kryterium otrzymania stypendium.
Rada Miejska wezwana do wyjaśnień, 27 marca 2023 r. wskazała, że z regulacji zawartej § 1 ust. 3 załącznika do uchwały wynika, że w stypendium mogą otrzymać uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej bez względu na miejsce zamieszkania. A zatem, w ocenie organu, przedmiotowy program został skierowany do dzieci i młodzieży pobierającej naukę na jej terenie bez względu na miejsce zamieszkania, a w dalszej kolejności rada miejska postanowiła, że z owego programu mogą skorzystać uczniowie szkoły ponadpodstawowej zamieszkali na terenie Gminy Ujazd, o czym wyraźnie świadczy słowo "oraz". Organ wyjaśnił, że na terenie Gminy Ujazd nie funkcjonują szkoły ponadpodstawowe, ale zamieszkują na jej terenie osoby pobierające naukę w takich szkołach. A zatem Rada Miejska w Ujeździe korzystając z uprawnień w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego, uregulowała możliwość skorzystania z owego programu stypendialnego przez swoich mieszkańców pobierających naukę w szkołach ponadpodstawowych. Przyjęta regulacja nie stanowi w żadnym razie zawężenia kręgu podmiotów mogących skorzystać z przyjętego programu do osób zamieszkałych na terenie Gminy Ujazd. Regulacja ta do kręgu podmiotów uprawnionych zalicza: po pierwsze wszystkich uczniów pobierających naukę na terenie Gminy Ujazd bez względu na miejsce zamieszkania; po drugie wszystkich uczniów szkoły ponadpodstawowej zamieszkałych na terenie Gminy Ujazd. Rada miejska w ramach swoich kompetencji, nie chcąc pominąć w przyznawaniu stypendiów swoich mieszkańców tj. także wszystkich uczniów szkoły ponadpodstawowej zaliczyła ich do kręgu podmiotów, które mogą z programu stypendialnego skorzystać. Organ wskazał, że przedmiotowa regulacja zapewnia pomoc uczniom uzdolnionym, tj. wszystkim uczniom pobierającym naukę na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego bez względu na miejsce zamieszkania ucznia oraz uczniom szkoły ponadpodstawowej będącym mieszkańcem gminy. W ocenie organu wykonawczego dodatkowe unormowania inne aniżeli obligatoryjne, jak w przedmiotowej sprawie, mieszczą się w granicach samodzielności przyznanej radzie miejskiej w ramach art. 94 Konstytucji.