Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 27 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Łd 262/23

Pomoc społeczna

Dnia 27 czerwca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Zbrojewski Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi Z. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach z dnia 5 stycznia 2023 r. nr KO.4111.537.2022 w przedmiocie odmowy przyznania dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy B. z dnia 8 listopada 2022 roku, nr SG.824.1.548.2022.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach, decyzją z 5 stycznia 2023 r., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy B. z 8 listopada 2022 r., odmawiającą przyznania Z.N. dodatku węglowego.

Z akt sprawy wynika, że Wójt Gminy B., odmawiając przyznania dodatku węglowego wskazał, że Z. N. wniósł o wypłatę dodatku węglowego, załączają deklarację dotyczącą źródeł ciepła z 21 lutego 2022 r., w której zadeklarował, że źródłem ogrzewania w jego gospodarstwie domowym jest kocioł na paliwo stałe zasilane drewnem kawałkowym. Następnie 23 sierpnia 2022 r. do CEEB został zgłoszony kocioł na paliwo stałe zasilany węglem i paliwami węglopochodnymi. Zdaniem organu pierwszej instancji skoro druga deklaracja dotycząca źródeł ciepła została zgłoszona po 11 sierpnia 2022 r. pomoc nie może zostać przyznana.

Kolegium, utrzymując w mocy ww. decyzję wyjaśniło, że z przedstawionych w sprawie dokumentów wynika, że Z. N. wnioskiem z 23 sierpnia 2022 r. zwrócił się o wypłatę dodatku węglowego, w którym wskazał, że jest osobą fizyczną, prowadzi dwuosobowe gospodarstwo domowe, a głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe. We wniosku o dodatek węglowy oświadczył, że nie korzystał i nie korzysta z paliwa stałego zakupionego po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw. Następnie 21 lutego 2022 r. na adres wnioskodawcy została złożona do centralnej ewidencji emisyjności budynków, deklaracja dotycząca źródeł ciepła, w której wskazano, że dotyczy budynku jednorodzinnego, jako rodzaj i liczbę źródeł ciepła zainstalowanych oraz eksploatowanych w budynku wskazano kocioł na paliwo stałe (węgiel, drewno, pellet lub inny rodzaj biomasy) z ręcznym podawaniem paliwa/zasypowy w liczbie 2 i podane źródło ciepła jest eksploatowane. Jako rodzaj stosowanych w kotłach paliw stałych wskazano drewno kawałkowe. Po czym 23 sierpnia 2022 r. wnioskodawca złożył korektę deklaracji w CEEB w zakresie rodzaju stosowanego paliwa poprzez jego zmianę w punkcie B03 i wpisanie - węgla i paliw węglopochodnych. Z treści odwołania wynika, że korekta deklaracji nie dotyczy nowo zainstalowanego głównego źródła ogrzewania i stosowanego w nim paliwa, lecz dotyczy zmiany rodzaju stosowanego paliwa. Zdaniem organu skoro wnioskodawca w deklaracji złożonej w CEEB do 11 sierpnia 2022 r. wskazał główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego zasilane drewnem kawałkowym, a więc innym rodzajem paliwa niż wskazane w art. 2 ust. 3 u.d.w. powoduje to, że wnioskowane świadczenie nie może zostać przyznane, bowiem nie zostało spełnione kryterium ustawowe. Ponadto mając na uwadze treść art. 2 ust. 1 u.d.w. w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB, gdy po 11 sierpnia 2022 r. zostanie zgłoszona zmiana w już złożonej deklaracji, dotycząca tego samego domu/budynku/lokalu i jego głównego źródła ogrzewania lub rodzaju paliwa w taki sposób, że osoba, która według tej pierwotnej deklaracji nie miałby prawa do dodatku, w wyniku zgłoszonej zmiany uzyskałaby do niego prawo, świadczenie to nie może być przyznane. Zdaniem Kolegium w sprawie zastosowanie ma więc art. 2 ust. 1 u.d.w., który wskazuje termin 11 sierpnia 2022 r. jako termin nieprzekraczalny do złożenia deklaracji do CEEB, albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do CEEB. Odnosząc się do wniosku strony przeprowadzenia kontroli czym jest palone w piecu, Kolegium wyjaśniło, że nie zachodzi konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego (przeprowadzenia wywiadu środowiskowego), ponieważ weryfikacja wniosku o dodatek węglowy z deklaracją CEEB nie wykazała niezgodności w zakresie głównego źródła ciepła. W tym stanie rzeczy, decyzję organu pierwszej instancji należało utrzymać w mocy gdyż, nie narusza ona obowiązujących przepisów prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00