Wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. III SA/Łd 287/23
Ruch drogowy
Dnia 29 czerwca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Kowalska, Sędziowie Sędzia WSA Paweł Dańczak, Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz (spr.), , Protokolant Sekretarz sądowy Ewa Górska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2023 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 7 marca 2023 roku nr KO.480.23.2023 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 7 marca 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy własną decyzję z 21 grudnia 2022 r. stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 4 stycznia 2017 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI, nr rej. [...].
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawny.
Decyzją z 4 stycznia 2017 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zarejestrował na rzecz S.G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny seria i nr [...], tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].
Pismem z 21 września 2022 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie możliwości stwierdzenia z urzędu nieważności decyzji z 4 stycznia 2017 r. w sprawie zarejestrowania powyższego pojazdu. Organ wskazał, że wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Mercedes Benz Polska Sp. z o.o. pismem z 3 stycznia 2022 r. poinformował, że przedmiotowy pojazd był wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 3500 kg. Składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu w dniu 23 grudnia 2016 r. S.G. załączył m.in. dokumenty, tj. zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr [...] z 22 grudnia 2016 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu potwierdzającym zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zmianę położenia kierownicy, zmianę dopuszczalnej masy całkowitej z 3500 kg na 3980 kg, bez zgody producenta, a także zmianę ilości miejsc siedzących z 3 miejsc na 21 miejsc. W efekcie doszło do zarejestrowania pojazdu pomimo dokonanych w nim zmian konstrukcyjnych, polegających na zmianie rodzaju pojazdu, liczby miejsc siedzących, zmianie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, bez zgody producenta. Organ wyjaśnił też, że z pisma Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. z 21 października 2020 r. wynika, iż producent przedmiotowego pojazdu nie dopuszcza zmiany wartości dopuszczalnej masy całkowitej, ani przekroczenia nacisków na osie dla przedmiotowego typu, nie produkuje również autobusów na bazie pojazdów Sprinter. Nadto Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. pismem z 29 lipca 2020 r. poinformował, że firma G., [...] G., ul. [...] nie jest partnerem Mercedes-Benz w zakresie zabudów i nie współpracuje z tą firmą.