Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Gl 390/23

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędziowie Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 1 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 9 stycznia 2023 r. nr SKO.PSŚ/41.5/3686/2022/21612 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 9 stycznia 2023 r. znak: SKO.PSŚ/41.5/3686/2022/21612 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej "Kolegium" lub "organ odwoławczy") utrzymało w mocy decyzję wydaną przez Prezydenta Miasta P. (dalej "organ pierwszej instancji") z 17 listopada 2022 r. numer: [...] odmawiającą przyznania W. K. (dalej "skarżąca") prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie sprawy.

Organ pierwszej instancji odmówił skarżącej przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawnym ojcem. Podstawę prawną decyzji stanowiły w szczególności przepisy art. 17, art. 20 ust. 3, art. 24 i art. 26 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity z daty wydania decyzji: Dz. U. z 2022 r. poz. 615 z późn. zm.; dalej "u.ś.r.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z daty wydania decyzji: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000; dalej "k.p.a."). Odmowę przyznania skarżącej prawa do świadczenia pielęgnacyjnego uzasadniono dwiema okolicznościami. Wskazano na brak spełnienia przesłanki z art. 17 ust. 1b u.ś.r., gdyż nie da się ustalić kiedy powstała niepełnosprawność ojca skarżącej. Ponadto wskazano na niespełnienie przesłanki z art. 17 ust. 1 u.ś.r. z uwagi na brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy niepodejmowaniem przez skarżącą zatrudnienia a sprawowaniem opieki nad niepełnosprawnym ojcem. Jak wynika z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego zakres czynności opiekuńczych skarżącej obejmuje: podawanie leków, mierzenie ciśnienia, towarzyszenie w spacerach, robienie zakupów, przygotowywanie posiłków, sprzątanie. Ojciec skarżącej sam wykonuje czynności higieniczne oraz samodzielnie spożywa posiłki, a także zajmuje się zwierzętami (kanarki, króliki, kury) oraz chodzi na spacery do lasu na grzyby, odwiedza kolegę. Ojciec skarżącej nie wykonuje czynności domowych, tj. sprzątanie, gotowanie gdyż jak oświadczył nigdy tego wcześniej nie robił – czynności te wykonywała jego żona, z którą rozwiódł się w 2016 r. Ojciec skarżącej oświadczył ponadto, że skarżąca przebywa u niego przez około 8 godzin dziennie. W nocy przebywa sam. Skarżąca w soboty i niedziele uczęszcza na zajęcia do szkoły w T. Skarżąca jest osobą bezrobotną, niezarejestrowaną w Urzędzie Pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00