Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. II SAB/Gl 56/23

Administracyjne postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Asesor WSA Aneta Majowska, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 22 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi S. B. na przewlekłość Wojewody Śląskiego w przedmiocie zezwolenia na pobyt czasowy oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 31.08.2022 r. do Wojewody Śląskiego w Katowicach (dalej: "organ") wpłynął (złożony w placówce pocztowej w dniu 26.08.2022 r.) wniosek o udzielenie obywatelowi [...] – S. B. (ur. [...] r.), zezwolenia na pobyt czasowy wraz z dołączonymi dokumentami.

Ponagleniem z dnia 31.01.2023 r., złożonym elektronicznie do organu i zaadresowanym do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w Warszawie, profesjonalny pełnomocnik S. B. domagał się załatwienia sprawy w terminie, z uwagi na istniejącą przewlekłość postępowania.

W skardze z dnia 17 marca 2023 r., również sporządzonej przez profesjonalnego pełnomocnika, zarzucono organowi przewlekłe prowadzenie postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy S. B. (dalej "skarżący"), czyli naruszenie art. 112a ustawy o cudzoziemcach w związku z art. 61 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775; dalej "k.p.a."). W uzasadnieniu skargi skarżący wyjaśnił, że złożył wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy i nie otrzymał decyzji kończącej postępowanie, a organ w zasadzie nie podjął żadnej czynności. Podkreślił, że wprowadzenie do ustawy o cudzoziemcach art. 112a w żadnym stopniu nie zmieniło daty wszczęcia postępowania, a jedynie w znacznym stopniu zmodyfikowało wyłącznie termin wydania decyzji. Zatem na mocy obecnie obowiązujących przepisów wpływ do organu niekompletnego wniosku nie uruchamia biegu terminu wynikającego z art. 112a ustawy o cudzoziemcach, ale skutkuje wszczęciem postępowania w ramach którego organ winien podjąć działania mające na celu wezwanie strony do uzupełnienia braków wniosku. Braki formalne podania mają istotny wpływ na dalsze prowadzenie postępowania, jednakże niepełny wniosek nie może nie powodować wszczęcia postepowania w sprawie przed organem. Żądanie dotyczące sumy pieniężnej skarżący uzasadnił tym, iż organ dopuścił się rażącej siedmiomiesięcznej przewlekłości. Jako strona postępowania skarżący jest całkowicie ignorowany przez organ. Niedopuszczalne natomiast jest w demokratycznym państwie prawa, by strona postępowania administracyjnego była zmuszona do dyscyplinowania organu administracji publicznej poprzez występowanie ze skargą na przewlekłość, co według najlepszej wiedzy skarżącego staje się regułą w postępowaniach prowadzonych przez organ. Sposób prowadzenia postępowania administracyjnego wiąże się niewątpliwie dla skarżącego z wieloma niedogodnościami. Z tego powodu skarżący, działając na podstawie art. 50 § 1 w związku z art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej "p.p.s.a."), domagał się zobowiązania organu do załatwienia sprawy w terminie 14 dni od daty otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, przyznania sumy pieniężnej wysokości 4 000, zł. oraz zasądzenia kosztów postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00