Postanowienie WSA w Rzeszowie z dnia 4 maja 2023 r., sygn. II SA/Rz 160/23
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie: Przewodniczący – Sędzia WSA Ewa Partyka po rozpoznaniu w dniu 4 maja 2023 r. w Rzeszowie na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M.S. na czynność Starosty [...] w przedmiocie przydzielania dyżurów radcom prawnym do pełnienia dyżurów nieodpłatnej pomocy prawnej - p o s t a n a w i a - I. odrzucić skargę; II. zwrócić M.S. kwotę 200 zł /słownie: dwieście złotych/, uiszczoną tytułem wpisu od skargi.
Uzasadnienie
M.S. (dalej określany jako: "skarżący"), powołując się na art. 50 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 z późn. zm. – dalej: "P.p.s.a."), wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie skargę na czynność Sekretarza Powiatu [...] polegającą na przydzielaniu dyżurów radcom prawnym wskazanym przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w [...] do pełnienia dyżurów nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie [...] w 2022 r., począwszy od stycznia 2022 r. do grudnia 2022 r.
Zaskarżając powyższą czynność skarżący zarzucił naruszenie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 294; dalej zwana: "ustawą") oraz art. 32 Konstytucji RP poprzez rażące naruszenie zasady zapewnienia równomiernego udziału wszystkich wyznaczonych przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w [...] radców prawnych do wykonywania dyżurów udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie [...] w roku 2022 r. i na tej podstawie wniósł o uznanie tych czynności za niezgodne z prawem.
W uzasadnieniu skargi, skarżący wskazał, że podstawą prawną działania Sekretarz Powiatu w kwestii przydzielania dyżurów jest art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z kolei art. 8 ust 1 ustawy stanowi, że udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat w porozumieniu z gminami albo samodzielnie. W art. 8 pkt 3 ustawa określa przeciętny wymiar czasu w jakim odbywają się porady, tj. 5 dni w tygodniu podczas dyżuru trwającego co najmniej 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1920). Natomiast w art. 10 mowa jest o porozumieniach, które powiat corocznie zawiera z okręgową radą adwokacką i radą okręgowej izby radców prawnych właściwymi dla siedziby władz powiatu w sprawie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze tego powiatu. Przepis ten zobowiązuje Okręgowe Rady Adwokackie lub Rady Okręgowych Izb Radców Prawnych do imiennego wskazywania adwokatów lub radców prawnych oraz ich zastępców, którymi są adwokaci lub radcowie prawni, wyznaczonych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej zgodnie z wykazem planowanych dyżurów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, uwzględniając dni oraz, jeśli to możliwe, godziny, w których planuje się dyżury, a także specjalizację dyżurów.