Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 maja 2023 r., sygn. II SA/Po 52/23
Dnia 5 maja 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Edyta Podrazik Asesor WSA Paweł Daniel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 maja 2023 roku sprawy ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 7 grudnia 2022 r., nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Przedmiotem niniejszej sprawy jest skarga A. M. (zwanej dalej "wnioskodawczynią" lub "skarżącą") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (zwanego dalej "SKO", "Kolegium" lub "organem II instancji") z dnia 7 grudnia 2022 r., nr [...]. W decyzji tej utrzymano w mocy decyzję Burmistrza B. (zwanego dalej "Burmistrzem" lub "organem I instancji") z dnia 6 października 2022 r., nr [...], w której to odmówiono przyznania skarżącej świadczenia pielęgnacyjnego w związku ze sprawowaną opieką nad matką – T. B. w związku z faktem, że niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała w wieku 81 lat. Zaskarżona decyzja SKO zapadła w oparciu o poniżej przedstawiony stan faktyczny i prawny.
Dnia 14 marca 2022 r. wnioskodawczyni zwróciła się do Burmistrza z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z tym, że sprawuje opiekę nad swoją matką – T. B. (ur. w 1934 r.). Matka wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym na stałe, co potwierdza orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w R. z dnia 4 kwietnia 2016 r., nr [...] Kobiety zamieszkują wspólnie pod jednym adresem.
W toku postępowania administracyjnego Burmistrz trzykrotnie odmówił wnioskodawczyni przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Za każdym razem, niezależnie od wytycznych SKO, argumentem na rzecz odmowy był fakt powstania niepełnosprawności T. B. w wieku 81 lat. Kolegium trzykrotnie uchylało decyzje Burmistrza, wskazując jednocześnie, że przesłanka z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 615 z późn. zm., zwanej dalej "u.ś.r.") nie może być podstawą prawną, gdyż Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 21 października 2014 r. o sygn. akt K 38/13 stwierdził jej zakresową niekonstytucyjność. W zakresie, w jakim prawo do świadczenia pielęgnacyjnego jest uzależnione od daty powstania niepełnosprawności podopiecznego, przepis art. 17 ust. 1b u.ś.r., zgodnie z powołanym wyrokiem, jest niezgodny z Konstytucją RP. Kolegium za każdym razem nakazywało Burmistrzowi ustalenie okoliczności rezygnacji z pracy przez wnioskodawczynię. Co prawda wnioskodawczyni podczas licznych wywiadów środowiskowych informowała o swoich miejscach zatrudnienia oraz okresach, ale w aktach sprawy brakuje stosownych dokumentów potwierdzających te okoliczności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right