Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 maja 2023 r., sygn. II SA/Ol 120/23

Oświata; Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Piotr Chybicki Asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 4 maja 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Miasto Mrągowo na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 16 grudnia 2022 r. nr PN.4131.433.2022 w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; II. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz skarżącej Gminy Miasto Mrągowo kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu 24 listopada 2022 r. Rada Miejska w Mrągowie, działając na podstawie

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.

z 2022 r. poz. 559 - u.s.g.) oraz art. 30 ust. 6 i ust. 6a w zw. z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762), podjęła uchwałę Nr LVI/5/2022 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXI/8/2016 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie przyjęcia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z 16 grudnia 2022 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski (Wojewoda, organ nadzoru) stwierdził nieważność powyższej uchwały. W uzasadnieniu wskazał, że w § 1 kwestionowanej uchwały Rada Miejska dodała w § 8 ust. 1 Regulaminu, stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXI/8/2016 Rady Miejskiej w Mrągowie z dnia 29 czerwca 2016 r. pkt 3 określający wysokość dodatków funkcyjnych nauczycielom, którym powierzono funkcję mentora - w wysokości 3,5% miesięcznie. Niniejszym postanowieniem Rada Miejska, zgodnie z ww. art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy Karta Nauczyciela, określiła wysokość dodatku funkcyjnego nauczycielowi, któremu powierzono funkcje mentora, określając jego wysokość, odwołując się do procentowej stawki miesięcznie. Organ nadzoru, dokonując analizy treści Regulaminu, stanowiącego załącznik do zmienianej uchwały ustalił, że zarówno w treści Regulaminu, jak i kwestionowanej uchwale nie wskazano od jakiej kwoty należy obliczyć procent dodatku funkcyjnego, co powoduje, iż nie można ustalić wysokości tego dodatku przysługującego mentorowi, a do którego ustalenia była zobowiązana Rada Miejska w Mrągowie. Podniósł, że każdy przepis prawny winien być skonstruowany poprawnie z punktu widzenia językowego i logicznego. Wymóg jasności oznacza nakaz tworzenia przepisów klarownych i zrozumiałych dla ich adresatów, którzy od racjonalnego prawodawcy oczekiwać mogą stanowienia norm prawnych niebudzących wątpliwości co do treści nakładanych obowiązków i przyznawanych praw. Związana z jasnością precyzja przepisu winna przejawiać się w konkretności nakładanych obowiązków i przyznawanych praw, tak by ich treść była oczywista i pozwalała na wyegzekwowanie. Zasada, ta zwana zasadą przyzwoitej legislacji, znajduje oparcie w art. 2 Konstytucji RP. Zasada ta, w szczególności oznacza jasność przepisów, co znajduje potwierdzenie w przepisach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2016 r. poz. 283 – dalej: rozporządzenie). Zgodnie z ww. rozporządzeniem, przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy - § 6. Zmiana ustawy polega na uchyleniu niektórych jej przepisów, zastąpieniu niektórych przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu lub na dodaniu do niej nowych przepisów (§ 82). Stosownie do § 143 ww. rozporządzenia powyższe regulacje mają zastosowanie do projektów aktów prawa miejscowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00