Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 maja 2023 r., sygn. II SA/Gl 1697/22

Czystość i porządek

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 maja 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miasta Jastrzębie - Zdrój z dnia 25 maja 2017 r. nr XII.75.2017 w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój (dalej – Rada Miasta, organ uchwałodawczy) w dniu 25 maja 2017 r. podjęła uchwałę nr XII.75.2017 w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego z 2017 r. poz. 3386 z późn. zm. – dalej uchwała). Akt ten z dniem 1 stycznia 2021 r. został uchylony na mocy § 18 uchwały nr XI.105.2020 Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój z dnia 24 września 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego z 2020 r. poz. 6951).

Wojewoda Śląski (dalej – Wojewoda, organ nadzoru) w skardze z dnia 15 lutego 2022 r. wniósł o stwierdzenie nieważności wspomnianej uchwały w całości, jako sprzecznej z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 250 z późn. zm. – dalej u.c.p.g.) w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

W motywach skargi wskazano, że określony w art. 4 ust. 2 u.c.p.g. katalog zagadnień podlegających uregulowaniu w uchwale ma charakter zamknięty, a przy tym obowiązkowo muszą znaleźć swój wyraz w tym akcie prawa miejscowego. Brak któregokolwiek, w ocenie Wojewody, stanowi o istotnym naruszeniu prawa uzasadniającym stwierdzenie nieważności uchwały.

Wskazując na § 8 ust. 2 i 3 uchwały podniesiono, że w przepisach tych wbrew obowiązkowi odpowiednio nie określono sposobu pozbywania się następujących frakcji odpadów: opakowań wielomateriałowych i chemikaliów, a ponadto nie określono częstotliwości pozbywania się odpadów takich jak: opakowania wielomateriałowe, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00