Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III SA/Gl 167/23
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer, Sędzia WSA Adam Gołuch, Protokolant Referent-stażysta Magdalena Janik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2023 r. sprawy ze skargi D. P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 9 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.4105.57.2022.EB w przedmiocie podatku akcyzowego za lipiec 2021 oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 9 stycznia 2023 r. nr 2401-IOA.4105.57.2022.EB
w przedmiocie podatku akcyzowego za lipiec 2021 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej: organ nadzoru), po rozpatrzeniu odwołania D. P. (dalej: strona skarżąca, skarżący) z 21 października 2022 r. od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w R. z 28 września 2022 r. nr [...] określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za okres rozliczeniowy lipiec 2021 r. w kwocie 28 325,00 zł z tytułu posiadania wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W podstawie prawnej organ nadzoru powołał art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 35, art. 8 ust. 2 pkt 4, art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, art. 99b ust. 3 i ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.).
W uzasadnieniu przedstawił okoliczności faktyczne sprawy i argumenty prawne.
28 lipca 2021 r. funkcjonariusze służby celno-skarbowej [...] Urzędu Celno-Skarbowego w K. w ramach kontroli celno-skarbowej przeprowadzili czynności kontrolne w zakresie stosowania znaków akcyzy i oznaczania nimi wyrobów akcyzowych w jednostce lokalnej prowadzonej w ramach działalności gospodarczej strony skarżącej, tj. w sklepie " T. ?" w J. znajdującym się w podziemnym pasażu handlowym B12. W ich wyniku ustalili, że w sklepie oferowane są do sprzedaży: papierosy, tytoń, akcesoria dla palaczy (zapalniczki, gaz do zapalniczek, filtry do papierosów, gilzy do papierosów), fajki wodne (shisha) oraz akcesoria do shishy (olejki, kamyki, melasa, węgielki), e-papierosy oraz akcesoria do e-papierosów (części zamienne do e- papierosów, płyny do e-papierosów elektrycznych nikotynowe) inne płyny w buteleczkach jak płyny do e-papierosów, napoje energetyczne (6 szt.), nasiona słonecznika (5 szt), środki czystości (9 szt.) Papierosy i tytoń posiadały prawidłowe znaki akcyzy, natomiast w przypadku płynów do e-papierosów jedynie część została oznakowana znakami akcyzy. Pośród produktów oferowanych do sprzedaży przez podmiot kontrolowany znajdowały się płyny zwane premixami, opatrzone zgodnie z przepisami prawa znakami akcyzy. Były to płyny o nazwie np; "d"- produkt beznikotynowy będący mieszaniną gliceryny 70%, glikolu propylenowego 30% i aromatu; ""S"" - produkt beznikotynowy będący mieszaniną gliceryny, glikolu propylenowego i aromatu spożywczego; ""D"" - produkt beznikotynowy będący mieszaniną gliceryny, glikolu propylenowego i aromatu spożywczego. Zakwestionowane przez kontrolujących wyroby (szczegółowo wymienione w protokole) nie posiadały znaków akcyzy, a również stanowiły mieszaninę glikolu i gliceryny oraz ewentualnie aromatu, czyli jak wyżej opisane premixy. Kontrolujący zwrócili uwagę, iż są one oferowane do sprzedaży w buteleczkach takich jak premixy czyli mających specyficzną budowę, która umożliwia dozowanie płynu do urządzeń służących do palenia oraz niewypełnione maksymalnie sugerujące uzupełnienie płynu. Ich opakowanie (buteleczki) skład i właściwości zdaniem kontrolujących wskazywały na przeznaczenie jako płyn do papierosów elektronicznych. W związku z powyższym podniesiono, że o przeznaczeniu produktu nadającego się do inhalacji w papierosach elektronicznych nie decyduje stosowna informacja na półce sklepowej czy na opakowaniu wyrobu lub jej brak ale fakt, że produkt oferowany jest w sklepie specjalizującym się w sprzedaży wyrobów tytoniowych, ich substytutów oraz urządzeń i akcesoriów do konsumpcji tych wyrobów.