Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 30 maja 2023 r., sygn. I SA/Gd 89/23

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zdzienicka – Wiśniewska (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Alicja Stępień, Sędzia WSA Marek Kraus, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Claudia Kozłowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 30 maja 2023 r. sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Naczelnika Pomorskiego Urzędu Celno - Skarbowego w Gdyni z dnia 6 grudnia 2022 r. nr 328000-COP.4103.8.2022.51.AG w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od stycznia 2015 r. do grudnia 2015 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni, po przeprowadzeniu w Spółce C. Sp. z o.o. kontroli celno – podatkowej w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2015 r., przekształconej postanowieniem z dnia 28 czerwca 2021 r. w postępowanie podatkowe, decyzją z dnia 30 listopada 2021 r. dokonał rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od stycznia do grudnia 2015 r. w sposób odmienny od deklarowanego przez podatnika, tj. z pominięciem podatku naliczonego w łącznej wysokości 281.936,44 zł z faktur wystawionych przez M. F. oraz M. M. F.2, wobec stwierdzenia, że faktury te nie mogą stanowić podstawy do rozliczenia, gdyż stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

Po rozpoznaniu odwołania, Naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni, decyzją z dnia 6 grudnia 2022 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Uzasadniając orzeczenie organ odwoławczy w pierwszej kolejności odniósł się kwestii związanej z badaniem upływu terminu przedmiotowych zobowiązań podatkowych. Przywołując treść art. 70 § 1- § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) Naczelnik wskazał, że dla skutecznego zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w świetle art. 70 § 6 pkt 1 w zw. z art. 70c Ordynacji podatkowej niezbędne jest wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, które wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania i podatnik winien być zawiadomiony o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania najpóźniej z upływem biegu terminu przedawnienia. Szczegółowo opisując przebieg czynności podejmowanych przez Prokuraturę Okręgową w Gdańsku, Naczelnika Pomorskiego Urzędu Celno – Skarbowego w Gdyni, Prokuraturę Rejonową w Tczewie organ odwoławczy wskazał, że w niniejszej sprawie nie zachodzą okoliczności, które uzasadniałyby podejrzenie instrumentalnego wszczęcia postępowania karnego skarbowego. Przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego strona została skutecznie zawiadomiona o zawieszeniu biegu tego terminu, z uwagi na wszczęcie w stosunku do niej śledztwa w sprawie o przestępstwo skarbowe. W rezultacie nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego, a czynności związane z zawieszeniem biegu terminu przedawnienia zostały podjęte we właściwym trybie. Zdaniem Naczelnika nie można przyjąć, że w okolicznościach rozpoznawanej sprawy doszło do instrumentalnego wykorzystania art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej skoro postępowanie przygotowawcze wszczęte zostało przez Prokuraturę Okręgową w Gdańsku oraz przez Prokuraturę Rejonową w Tczewie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00