Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II SA/Bk 256/23

Transport

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Sędziowie asesor sądowy WSA Marta Joanna Czubkowska (spr.), sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 maja 2023 r. sprawy ze skargi A.K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 3 lutego 2023 r. nr 2001-IOD.4802.1.2023 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na podstawie następujących okoliczności.

W dniu 10 sierpnia 2022 r. w Oddziale Celnym w B1. dokonano kontroli środka przewozowego marki \/OLVO o nr rej. [...] wraz z naczepą o nr rej. [...] wykonującego przewóz drogowy. Z dokumentów przedstawionych w trakcie kontroli przez kierowcę – A.K. wynika, że przejazd drogowy wykonywała firma U. Import-Export A.K. z siedzibą w Z. Przedmiotem przewozu był klej do produkcji papieru załadowany na paletach.

W trakcie kontroli pojazdu przekraczającego granicę państwa przy wyjeździe z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonano pomiaru parametrów pojazdu, w tym dwukrotnego dynamicznego ważenia nacisków osi. Do postępowania, jako korzystniejsze dla strony, przyjęto wyniki z protokołu kontroli nr 311070.359.W.2022 z 10 sierpnia 2022 r. w którym ujawniono przekroczenie dopuszczalnego limitu grupy osi naczepy o 120 kg, tj. 0,50 % przekroczenia dopuszczalnej wartości oraz w którym stwierdzono, że pojazd jest nienormatywny i nie posiada wymaganego zezwolenia. Kierujący pojazdem nie wniósł uwag do protokołu kontroli.

W trakcie kontroli kierowca A.K., będący jednocześnie właścicielem firmy przewozowej, przesłuchany w charakterze świadka zeznał, że załadunek miał miejsce 8 sierpnia 2022 r. w centrum logistycznym w P., przy załadunku towaru był obecny inny kierowca zatrudniony w firmie, który przekazał osobom ładującym, jak mają być ustawione palety z towarem. Towar został załadowany zgodnie z przekazanym zaleceniem, a po załadunku pojazd nie był ważony. W dniu 9 sierpnia 2022 r. w miejscowości Z., po przepięciu załadowanej naczepy do innego ciągnika właściciel firmy, jako kierowca, udał się na przejście graniczne w B1. Kierowca oświadczył, że podczas przejazdu nie było sytuacji która mogłaby spowodować przesunięcie ładunku. Z zeznań A.K. wynika, że gdy podczas kontroli na przejściu granicznym stwierdzono przekroczenie nacisku na grupę osi naczepy skontaktował się on telefonicznie z właścicielem firmy białoruskiej "D", do której należy naczepa i uzyskał informacje, że naczepa to tzw. "hakówka" przeznaczona do przewozu półtusz mięsnych o wzmocnionej konstrukcji i o wadze większej niż standardowe naczepy. Przesłuchiwany oznajmił, że zamiana naczep była podyktowana wprowadzonym przez Białoruś od 26 kwietnia 2022 r. zakazem wjazdu na terytorium Białorusi przewoźników zarejestrowanych w UE i gdyby wiedział, że to inny rodzaj naczepy, to zleciłby inny sposób rozmieszczenia towaru. A.K. zaznaczył, że towar w postaci płynnego kleju woził wcześniej na różnych naczepach i palety z towarem zawsze były tak samo rozstawione. Sposób ustawienia towaru wynikał z różnic pomiędzy dopuszczalnymi naciskami na osie w Polsce i Białorusi - odpowiednio 11500 kg i 10000 kg. Jego zdaniem 120 kg, o które został przekroczony limit nacisku na grupę osi jest znikomy, a w wynikach ważenia nie został uwzględniony 2% błąd pomiarowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00