Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. IV SA/Po 810/22

Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi T. P. i A. P. na decyzję Wojewody z dnia 17 października 2022 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 17 października 2022 r. nr [...] Wojewoda (dalej jako "Wojewoda" lub "organ II instancji") - po rozpatrzeniu odwołania T. P. i A. P. od decyzji Starosty K. z 12 sierpnia 2022 r. nr [...] zatwierdzającej projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania działki i udzielającej pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci P. Sp. z o.o. nr [...], na działce położonej w miejscowości M., obręb geod. O. , nr ewid. gruntów [...] – umorzył postępowanie odwoławcze.

Zaskarżona decyzja Wojewody, jak wynika z jej uzasadnienia, zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Dnia 14 czerwca 2022 r. do Starostwa Powiatowego w K. wpłynął wniosek P. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (zwanej też dalej "Inwestorem") o pozwolenie na budowę ww. stacji bazowej (zwanej dalej "Inwestycją").

Przywołaną wyżej decyzją z 12 sierpnia 2022 r. Starosta K. (dalej jako "Starosta" lub "organ I instancji") zatwierdził projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania działki i udzielił Inwestorowi pozwolenia na budowę obejmujące Inwestycję.

Odwołanie od tej decyzji wnieśli T. P. i A. P. (dalej jako "Skarżący"), reprezentowani przez adw. I. G..

Umarzając postępowanie odwoławcze - przywołaną na wstępie decyzją z 17 października 2022 r. - Wojewoda zaznaczył w uzasadnieniu, że Skarżący zostali uznani za strony postępowania przez organ I instancji i odebrali decyzję Starosty w dniu 19 sierpnia 2022 r., zaś odwołanie wnieśli 02 września 2022 r., a więc w terminie. Kwestią wymagającą wyjaśnienia było jednak ustalenie, czy Skarżącym rzeczywiście przysługuje przymiot strony. Przywoławszy treść art. 28 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000; dalej w skrócie "k.p.a.") oraz szczególnego względem niego przepisu (lex specialis) art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.; dalej w skrócie "p.b.") w zw. z art. 3 pkt 20 p.b., Wojewoda wyjaśnił, że przymiot strony w postępowaniu o pozwolenie na budowę nie przysługuje według kryterium geograficznego, z samej racji bycia właścicielem nieruchomości położonej w sąsiedztwie działki, na której ma być prowadzona inwestycja, lecz że dla uzyskania statusu strony tego postępowania konieczne jest wykazanie, że planowana inwestycja będzie oddziaływać na ową nieruchomość w sposób ograniczający jej zabudowę. W niniejszej sprawie krąg stron postępowania - jak dalej wyjaśnił organ II instancji - został wyznaczony w oparciu o rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1225; dalej w skrócie "rozporządzenie MI_2002"), przepisy środowiskowe, w tym rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448; dalej w skrócie "rozporządzenie MZ") i rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 17 lutego 2020 r. w sprawie sposobów sprawdzania dotrzymania dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 258, z późn. zm.; dalej w skrócie "rozporządzenie MK"). Ponadto, z uwagi na złożenie wniosku o pozwolenia na budowę w dniu 14 czerwca 2022 r., w przedmiotowej sprawie należało uwzględnić nowelizację przepisów dotyczących katalogu przedsięwzięć mogących potencjalnie lub zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dokonaną na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1071), której skutkiem było m.in. uchylenie z dniem 4 czerwca 2022 r. zapisów dotyczących instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych, z wyłączeniem radiolinii, emitujących pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do 300 000 MHz. Tym samym ww. inwestycje, do których należą stacje bazowe telefonii komórkowych, wyłączone zostały z katalogu przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, co przekłada się na zawężenie kręgu stron postępowania – aktualnie nie ma potrzeby badania miejsc dostępnych dla ludności wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania anteny od środka elektrycznego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00