Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Op 81/23

Transport

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego G. Sp. j. w N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 30 grudnia 2022 r., nr 1601-IOA.48.22.2022 w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązku wynikającego z przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 30 grudnia 2022 r., nr 1601-IOA.48.22.2022, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Opolu (dalej jako "organ odwoławczy bądź "DIAS"), działając na podstawie 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 - zwanej dalej w skrócie "O.p."), po rozpatrzeniu odwołania Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego G. Spółka jawna w N. (dalej jako "skarżący" lub "Spółka") od decyzji Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu (dalej jako "organ pierwszej instancji") z dnia 6 września 2022 r., nr 388000-CKK.48.24.2022.20, nakładającej na skarżącą Spółkę karę pieniężną określoną w art. 22 ust. 2a ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi w kwocie 10.000 zł z tytułu niewykonania obowiązku określonego art. 10a ust. 1 tej ustawy, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

Argumentując podjęte rozstrzygnięcie organ odwoławczy podał, że w dniu 17 stycznia 2022 r. o godz. 11:20 na drodze krajowej [...] w G., funkcjonariusze Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu, w ramach kontroli przewozu towarów, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1857, obecnie Dz. U. z 2023 r. poz. 104 ze zm. - zwanej dalej ustawą o SENT), zatrzymali do kontroli samochód ciężarowy marki [...] o nr rejestracyjnym [...] . W wyniku kontroli dokumentów przedłożonych przez kierowcę pojazdu – Z. G. oraz rejestru zgłoszeń, stwierdzono niedopełnienie obowiązku przekazywania danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem o numerze [...] (nr lokalizatora [...]). Dalej organ odwoławczy wskazał, że kierowca w trakcie kontroli przewozu oświadczył do protokołu, że przed rozpoczęciem trasy upewnił się, że urządzenie zewnętrzne GPS do przekazywania danych marki [...] działa i kontrolki świecą na zielono w trakcie całej trasy. Dodał, że w toku kontroli funkcjonariusze sporządzili wydruk z SENT-GEO (monitorowanie lokalizacji pojazdów) dla zgłoszenia o nr [...], w którym widnieje komunikat o braku danych z lokalizatora GPS i kamer [...] dla wskazanego zgłoszenia przewozu/lokalizatora w podanym przedziale czasu. Szczegółowe ustalenia dotyczące przeprowadzonej kontroli zawarto w protokole kontroli z dnia 17 stycznia 2022 r., nr [...] ([...]), w oparciu o który Naczelnik OUCS, postanowieniem z dnia 31 maja 2022 r., wszczął z urzędu wobec Spółki postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 22 ust. 2a ustawy o SENT, z tytułu niewykonania obowiązku określonego w art. 10a ust. 1 tej ustawy. Organ ten stwierdził bowiem niedopełnienie obowiązku przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu o nr rej. [...] objętego zgłoszeniem nr[...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00