Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Ol 69/23
Oświata; Finanse publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski asesor WSA Anna Janowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 6 grudnia 2022 r., nr SKO.53.992.2022 w przedmiocie określenia do zwrotu dotacji za 2017 r. jako pobranej w nadmiernej wysokości wraz z odsetkami oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga A.K. (dalej: "strona", "skarżąca") dotyczy decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (dalej: "organ odwoławczy", "Kolegium" lub "SKO") utrzymującej w mocy decyzję Prezydenta Miasta (dalej: "organ I instancji") z 29 sierpnia 2022 r. nr 4/2022 w sprawie określenia do zwrotu dotacji za 2017 r. jako pobranej w nadmiernej wysokości w kwocie 71.651,58 zł wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowej.
Z akt sprawy wynika, że strona prowadziła w 2017 r. Liceum [...] (dalej: "Liceum") i otrzymała na ten cel dotację oświatową z budżetu Miasta w wysokości 71.651,58 zł. Dotacja ta została wydatkowana w całości. Ocena gospodarowania środkami publicznymi otrzymanymi w formie tej dotacji była przedmiotem audytu przeprowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy. Wyniki audytu zawarto w sprawozdaniu z 30 września 2021 r. (k. 19-123), do którego strona wniosła zastrzeżenia w piśmie z 13 października 2021 r. Dokumenty te wraz z odpowiedzią organu na ww. zastrzeżenia włączono następnie do materiału dowodowego sprawy dotyczącej zwrotu dotacji oświatowej za 2017 r., w której wydano opisaną powyżej decyzję z 29 sierpnia 2022 r. nr 4/2022.
W uzasadnieniu tej decyzji Prezydent Miasta powołał się na ustalenia audytu, z których wynika, że dokumentacja przebiegu nauczania w Liceum była prowadzona w sposób, który uniemożliwia weryfikację prawidłowości danych o liczbie słuchaczy wykazywanych w comiesięcznych "Rozliczeniach otrzymanej części dotacji", składnych do Urzędu Miasta. Ocenił bowiem, że słuchacz powinien złożyć pojedynczy podpis pod każdą godziną zajęć edukacyjnych. Dowodem na okoliczność frekwencji słuchaczy w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych są listy obecności stanowiące integralną część dziennika lekcyjnego. Na listach nie zostały jednak wyszczególnione poszczególne zajęcia lekcyjne realizowane w danym dniu. W tej sytuacji strona wykazywała niezgodnie ze stanem faktycznym liczbę uczniów, którzy według niej uczestniczyli w 50% obowiązkowych zajęć. Wobec tego dotacja przekazana od stycznia do grudnia 2017 r. została przez stronę pobrana w nadmiernej wysokości w łącznej kwocie 71.651,58 zł i powinna zostać w całości zwrócona. Stanowisko organu I instancji zostało oparte na: art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (w brzmieniu obowiązującym w 2017 r. - t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.; dalej: "u.s.o."), § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1170 ze zm.; dalej: "rozp.MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r."), § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1646; dalej: "rozp.MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r."), § 5 ust. 2 i 3 uchwały nr XXXI/481/16 z dnia 21 grudnia 2016 r. Rady Miasta Olsztyn w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielanych jednostkom oświatowym prowadzonym na terenie Miasta Olsztyna przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania (Warmi. z 2017 r. poz. 216 ze zm.; dalej: "uchwała RM nr XXXI/481/16") oraz art. 60 pkt 1, art. 67 i art. 252 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym w 2017 r. - t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.; dalej: "u.f.p.").