Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 71/23
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Dobrym Mieście z dnia 31 maja 2022 r. nr LV/359/2022 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Dobre Miasto do roku 2030 stwierdza nieważność § 3 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Dobrym Mieście 31 maja 2022 r., działając na podstawie art. 10e ust. 1 i art. 10f ust. 4 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym, (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, z późn. zm.), dalej "u.s.g.", podjęła uchwałę Nr LV/359/2022 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Dobre Miasto do roku 2030.
W skardze, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, Wojewoda Warmińsko–Mazurski działając na podstawie art. 93 ust 1 u.s.g. zaskarżył ww. uchwałę w części, tj. wniósł o stwierdzenie nieważności jej postanowień dotyczących wejścia w życie i publikacji w dzienniku urzędowym. Jednocześnie wojewoda zwrócił się do Sądu o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym na podstawie art. 119 pkt 2 ustawy z dnia ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późno zm.).
W motywach skargi wojewoda wywiódł, że strategia rozwoju gminy jest jednym z elementów nowej polityki planistycznej realizowanej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Równocześnie wojewoda – opierając się na poglądach doktryny (por. Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, wyd. III, red. B. Dolnicki, Warszawa 2021). – wskazał, że strategia rozwoju gminy jest dokumentem planistycznym. Tymczasem Rada Miejska w Dobrym Mieście w § 4 uchwały wskazała, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Skarżący zaznaczył, że sposób określenia terminu wejścia w życie przedmiotowej uchwały oznacza, że Rada Miejska zakwalifikowała ją do kategorii aktów prawa miejscowego, których wejście w życie uzależnione jest od ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W ocenie organu nadzoru przedmiotowa uchwała, została podjęta z istotnym naruszeniem art. 4 ust. 1 oraz art. 13 pkt 2 i 10 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523, z późno zm.). Organ podkreślił, że kwestionowana uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.