Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Łd 1060/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska – Grzymkowska Sędziowie Sędzia WSA Agata Sobieszek-Krzywicka (spr.) Asesor WSA Marcin Olejniczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 kwietnia 2023 roku sprawy ze skargi E. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 18 października 2022 r. nr SKO.4119.179.2022 w przedmiocie odmowy prawa do dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 29 sierpnia 2022r., nr SOCII.536.077771.2022.254280.000001.2022. MR

Uzasadnienie

Decyzją z 18 października 2022 r., nr SKO.4119.179.2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm., dalej w skrócie jako: "k.p.a") i art. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1692 z późn. zm., powoływanej dalej jako: u.d.w.) utrzymało w mocy decyzję wydaną przez Prezydenta Miasta Łodzi z 29 sierpnia 2022 r., nr SOCII.536.077771.2022.254280.000001.2022, odmawiającą przyznania E.M. prawa do dodatku węglowego.

Kolegium w pierwszej kolejności przytoczyło ustalenia organu I instancji, a następnie wskazało motywy rozstrzygnięcia tegoż organu, z których wynikało, że główne źródło ogrzewania wskazane we wniosku skarżącej z dnia 22 sierpnia 2022 r., tj. kuchnia węglowa nie zostało wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 438). Dlatego też wnioskodawczyni nie przysługuje dodatek węglowy.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi podzieliło stanowisko organu I instancji, podkreślając, iż ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, weszła w życie z dniem 12 sierpnia 2022 r. W jej pierwotnym brzmieniu, nie było wskazanego żadnego terminu do wpisania/zgłoszenia głównego źródła ogrzewania na paliwo stałe gospodarstwa domowego do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Istotnym był sam fakt złożenia takowej deklaracji. Dopiero ustawodawca artykułem 50 ustawy z dnia 15 września o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1967 ze zm.), dokonał obszernej nowelizacji ustawy o dodatku węglowym (nowelizacja weszła w życie z dniem 20 września 2022 r.). Stosownie do jego treści, w art. 2 ust. 1 ustawy o dodatku węglowym, wprowadzono datę, do której główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego wnioskodawcy o dodatek węglowy musi być wpisane/zgłoszone do CEEB, tj. dzień 11 sierpnia 2022 r. Odstępstwem od tej daty są jedynie główne źródła ogrzewania wpisane/zgłoszone po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy (art. 50 pkt 1 lit. a). Natomiast stosownie do art. 52 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw "do postępowań w sprawie wypłaty dodatku węglowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed dniem 20 sierpnia 2022 r.) prowadzonych na podstawie ustawy zmienianej w art. 50 stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą". Dlatego też organ pierwszej instancji, wydając swoją decyzję w dniu 29 sierpnia 2022 r., zastosował przepisy ustawy o dodatku węglowym w ich pierwotnym brzmieniu, gdzie warunkiem przyznania dodatku węglowego był jedynie wpis głównego źródła ogrzewania gospodarstwa domowego do centralnej ewidencji emisyjności budynków (bez wskazania ram czasowych złożenia takowej deklaracji). Natomiast z chwilą kiedy dokonano obszernej nowelizacji ustawy o dodatku węglowym, która wprowadziła graniczną datę 11 sierpnia 2022r. jako dzień, do którego można dokonywać zgłoszenia/wpisu do CEEB głównego źródła ogrzewania gospodarstwa domowego, to zdaniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, ustawodawca wykluczył możliwość dokonywania jakichkolwiek korekt w tym zakresie, po dniu 11 sierpnia 2022 r. Strona postępowania może dokonać korekty, ale w zakresie złożonego wniosku o wypłatę dodatku węglowego. Jeżeli natomiast zostałaby dokonana korekta źródła ogrzewania w CEEB, to teoretycznie powinna mieć ona miejsce do dnia 11 sierpnia 2022 r., aby jej wprowadzenie nie wykluczyło przyznania prawa do dodatku węglowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00