Wyrok WSA w Łodzi z dnia 26 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Łd 195/23
Interpretacje podatkowe; Podatkowe postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Cezary Koziński (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda, Asesor WSA Tomasz Furmanek, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2023 r. w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. W. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 grudnia 2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.787.2022.2.KD w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych 1) uchyla zaskarżone postanowienie; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 31 maja 2022 r. A. W. zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawiając zdarzenie przyszłe wnioskodawca podał, że od 1 maja 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych związanych z oprogramowaniem. Działalność jego jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.; dalej: u.z.p.d.). Jednym z klientów strony jest firma A z siedzibą na K. Kontrahent wnioskodawcy oferuje opłacanie faktur w pieniądzu tradycyjnym (np. dolarach amerykańskich) oraz w kryptoaktywach (walucie wirtualnej). Wymienione kryptoaktywa spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.; dalej: u.p.d.f.). W ramach podniesienia atrakcyjności płatności za faktury w walucie wirtualnej kontrahent strony, poza podstawowym wynagrodzeniem określonym w fakturze za świadczone usługi, przyznaje wypłaty w kryptoaktywach w postaci premii w wysokości 7,5% wartości transakcji. Obecnie wnioskodawca wystawia faktury określając płatność w pieniądzu tradycyjnym, jednak w przyszłości rozważa skorzystanie z programu premiowego i wystawianie faktur płatnych w walucie wirtualnej. Dodatkowe wynagrodzenie będzie związane z usługami świadczonymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz kontrahenta zagranicznego. Otrzymanie dodatkowego wynagrodzenia zostanie udokumentowane przez wystawienie faktury w walucie wirtualnej. W przypadku wyboru sposobu opłacania faktur w walutach wirtualnych, wnioskodawca określi w fakturze wartość wynagrodzenia za usługi lub wartość dodatkowej premii w walucie tradycyjnej. Jednocześnie w fakturze jako sposób zapłaty wskaże "barter" lub "kompensata" (lub podobne oznaczenie), a w uwagach dodatkowych wskaże adres indywidualnego portfela kryptowalutowego, na który kontrahent zagraniczny przekaże kryptowalutę odpowiadającą wartości faktury. Kontrahent w celu ustalenia potrzebnej ilości waluty wirtualnej, będzie korzystał z kursów przedstawianych przez CoinPayments.com, na moment przed dokonaniem płatności, aby pokryć kwotę faktury walutą wirtualną. Kontrahent będzie dokonywał przelewu odpowiedniej ilości kryptowaluty na adres indywidualnego portfela kryptowalutowego wnioskodawcy wskazanego w fakturze. Co do zasady, po otrzymaniu płatności w walucie wirtualnej, wnioskodawca dokona: 1) wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną na giełdach kryptowalut, np. Coinbase lub Binance; 2) przewalutowania środków na PLN, jeśli wymiana kryptowaluty zostanie dokonana na walutę tradycyjną inną niż PLN; 3) przelewu środków w PLN na konto firmowe. Może się jednak zdarzyć, że wymiana waluty wirtualnej na walutę tradycyjną zostanie przesunięta w czasie. Wnioskodawca dokona wtedy wymiany kryptowalut na tzw. stablecoin (cyfrowa waluta powiązana ze stabilnym aktywem rezerwowym). Dopiero po jakimś czasie wymieni stablecoin na walutę tradycyjną. Wnioskodawca wskazał także przykładowe koszty, które będzie ponosił w związku z przyjmowaniem płatności w kryptowalutach. W dalszej części wniosku wskazano, że jego przedmiotem są następujące przepisy prawa podatkowego: art. 5a pkt 33a, art. 11 ust. 2-2b, art. 11a ust. 1-2, art. 14 ust. 1, ust. 1c, ust. 2 pkt 8, art. 17 ust. 1 pkt 11, ust. 1f-1g, art. 22 ust. 14-16, art. 30b ust. 6a u.p.d.f., a także art. 1 pkt 1, art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 1-1a u.z.p.d.