Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 17/23
Ochrona środowiska
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński (spr.), Sędziowie Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna,, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Protokolant referent - stażysta Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. w W. na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 24 października 2022 r. nr 138/2022/NP w przedmiocie marnowania żywności 1. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne, 2. zasądza od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach na rzecz skarżącej spółki kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Śląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej – Wojewódzki Inspektor) zarządzeniem pokontrolnym z dnia 24 października 2022 r. nr 138/2022/NP, działając na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1070 – dalej u.i.o.ś.) oraz ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach 19 – 27 września 2022 r. w C. Sp. z o.o. w W. (kontrolowany supermarket zlokalizowany w B. przy ul. [...] ), udokumentowanej protokołem kontroli nr [...] zarządził, aby wykazywać w sprawozdaniu o marnowanej żywności dane zgodne ze stanem faktycznym w zakresie masy zmarnowanej żywności i wyliczonej na jej podstawie opłaty za marnowanie żywności.
W jego uzasadnieniu wskazano, że stosownie do obowiązku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1645 – dalej u.p.m.ż.) C. Sp. z o.o. w W. (dalej – Spółka, Skarżąca) przedłożył sprawozdanie za rok 2021 r. o marnowaniu żywności na terenie województwa śląskiego, w którym wykazano zmarnowaną żywność w ilości 58,313 kg. Zdaniem organu, informacja ta nie odpowiada rzeczywistości.
W czasie kontroli, jak wskazał organ, pełnomocnik sklepu oświadczył, że w placówce nie doszło do marnowania żywności, a koszty poniesione na kampanię edukacyjną oraz transport żywności do organizacji wyniosły 624,74 zł. Natomiast organ ustalił, że sklep wycofał z obrotu 6,5 Mg artykułów żywnościowych, jako odpad o kodzie 16 03 80 (produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia), a także przekazał uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego (UPPZ) nieprzeznaczone do spożycia dla ludzi lub produkty pochodne - kat III, w ilości 4,102 Mg. W związku z tym Wojewódzki Inspektor przyjął, że w kontrolowanej placówce wycofano z dystrybucji 10,602 Mg (10.602 kg) żywności z uwagi na upływ terminu przydatności do spożycia lub niewłaściwą jakość. Zaznaczono, że jest to więcej niż wykazano w sprawozdaniu dla całego województwa.