Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 marca 2023 r., sygn. II SA/Wr 785/22
Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędzia WSA Adam Habuda (spr.) Protokolant: asystent sędziego Artur Stefański po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 marca 2023 r. sprawy ze skargi S. sp. z o. o. w K. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 25 sierpnia 2022 r., nr WR.RUO.4700.2m.2020.DWL w przedmiocie określenia opłaty stałej za pobór wód powierzchniowych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. zasądza od Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na rzecz strony skarżącej kwotę 1017 (jeden tysiąc siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją nr WR.RUO.4700.2m.2020.DWL z dnia 26 sierpnia 2022 r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (dalej Dyrektor RZWG, organ II instancji) uchylił decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w L. (dalej Dyrektor ZZ, organ I instancji) z dnia 23 września 2020 r. określającą opłatę stałą za pobór wód w wysokości 2688 zł, i określił S. sp. z o. o. z/s w K. (dalej jako skarżąca) opłatę stałą w wysokości 2264 zł za okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 3 listopada 2020 r. za pobór wód powierzchniowych z potoku J. do celów naśnieżania stoków narciarskich na terenie S. w K.
W uzasadnieniu organ II instancji podkreślił, że w sprawie miał zastosowanie art. 271 ust. 5a Prawa wodnego, co oznacza, że podstawę do naliczenia opłaty wodnej stanowi sam fakt posiadania pozwolenia wodnoprawnego. Organ II instancji zwrócił uwagę na nowelizację Prawa wodnego wprowadzoną ustawa z dnia 11 września 2019 r., w której doprecyzowano, że obowiązek uiszczenia opłaty stałej istnieje za okres od dnia, w którym pozwolenie wodnoprawne stało się ostateczne, do dnia jego wygaśnięcia (cofnięcia, utraty mocy, bez względu na przyczynę). Jeżeli S. nie wykonała urządzeń służących do poboru wód, to w tym zakresie pozwolenie wodnoprawne wygasło (zgodnie z art. 135 Prawa wodnego). Wygaśniecie pozwolenia na wykonanie urządzenia wodnego nie oznacza natomiast, że automatycznie wygasa pozwolenie na szczególne korzystanie z wód w zakresie określonym w punkcie II decyzji, i w tym okresie strona może wystąpić o wygaszenie pozwolenia wodnoprawnego. Decyzją dyrektora ZZ z dnia 13 października 2020 r. ostateczną od dnia 4 listopada 2020 r. wygaszono pozwolenie w zakresie poboru wód.