Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 marca 2023 r., sygn. VII SA/Wa 1826/22

Samorząd terytorialny

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Janeczko (spr.), , Sędzia WSA Bogusław Cieśla, Asesor WSA Anna Milicka-Stojek, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 10 marca 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Warszawie na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia 9 września 2021 r. nr XLIV/377/2021 w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków stwierdza nieważność § 3 ust. 1 pkt 5, § 4, § 5, § 6, § 7, § 8 pkt 3 i 4, § 9, § 12, § 13 oraz § 20 załącznika do zaskarżonej uchwały

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 9 września 2021 r. Nr XLIV/377/2021 rada Gminy R. uchwaliła regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy R. wraz ze stanowiącym załącznik do niej "Regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków w Gminie R." (dalej: Regulamin).

Pismem z dnia 27 lipca 2022 r. Prokurator Okręgowy w Warszawie złożył skargę na tę uchwałę w części obejmującej w części obejmującej § 3 ust. 1 pkt 5, § 4, § 5, § 6, § 7. § 8 pkt 3 i 4, § 9, § 12, § 13, § 20 Regulaminu.

Zaskarżonej uchwale Prokurator zarzucił:

1) istotne naruszenie prawa, tj. art. 19 ust. 3 i ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028, dalej: u.z.z.w.) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm., dalej: u.g.) oraz art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483) polegające na niewypełnieniu wskazanego, w powyższych przepisach upoważnienia ustawowego w § 3 ust. 1 pkt 5 Regulaminu poprzez nieokreślenie minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie jakości odprowadzanych ścieków i odesłanie w zakresie ich stanu i składu do obowiązujących przepisów;

2) istotne naruszenie prawa, tj. art. 19 ust. 3 i ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., art. 18 ust. 2 pkt 15 u.g., art. 7 i 94 Konstytucja RP oraz § 118 i § 115 w zw. z § 143 załącznika do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2016 r., poz. 283) polegające na przekroczeniu delegacji ustawowej wskazanej w powyższych przepisach poprzez uregulowanie w § 4, §5, § 6 i § 7 Regulaminu wymogów dotyczących formy, treści umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, powinności zamieszczenia w umowie określonych obowiązków odbiorców oraz przesłanek i trybu zmiany warunków przedmiotowej umowy, do czego Rada Gminy nie była upoważniona, bowiem ustawowo przysługiwała jej kompetencja jedynie do określenia warunków i trybu zawarcia umów, a kwestia treści postanowień umownych i przesłanek jej zmiany podlega uregulowaniu bezpośrednio w umowie pomiędzy odbiorcą a przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00