Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 marca 2023 r., sygn. I SA/Łd 63/23

Podatkowe postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bożena Kasprzak (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda Asesor WSA Grzegorz Potiopa Protokolant: St. asystent sędziego Maciej Dębski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2023 r. sprawy ze skargi D. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 14 listopada 2022 r. nr 1001-IEW-1.4263.12.2022.12.1021.KM w przedmiocie odmowy udzielenia ulgi w postaci rozłożenia na raty zobowiązania w podatku od towarów i usług za X, XI i XII 2013 roku oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 14 listopada 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi, na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) dalej: O.p., po rozpatrzeniu odwołania D. M. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sieradzu z dnia 12 maja 2022 r. odmawiającą udzielenia ulgi w postaci rozłożenia na raty zobowiązania w podatku od towarów i usług za październik, listopad i grudzień 2013 r. z odsetkami za zwłokę.

Jak wynika z ustalonego w sprawie stanu faktycznego, pismem złożonym w dniu 25.01.2021r. D. M. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sieradzu o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania w podatku od towarów i usług za październik, listopad i grudzień 2013r. wraz z odsetkami za zwłokę. Wskazał, że zobowiązanie to wynika z decyzji Naczelnika Łódzkiego Urzędu Celno -Skarbowego w Łodzi z 23.12.2020r., na podstawie której: - określono zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług za październik 2013 r. w kwocie 952.655,00 zł, za listopad 2013 r. w kwocie 1.947.767,00 zł, za grudzień 2013 r. w kwocie 1.722.081,00 zł, oraz orzeczono o obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 108 ust. 1 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011r., nr 177, poz. 1054 ze zm.) za: - październik 2013r. w kwocie 28.520,00 zł, - listopad 2013r. w kwocie 31.280,00 zł, - grudzień 2013r. w kwocie 18.201,00 zł. Od tej decyzji podatnik złożył odwołanie. Pełnomocnik podatnika w piśmie z 25.01.2021r. wniósł o rozłożenie na 12 rat powyższych zobowiązań, w tym na 11 rat po 5.000,00 zł, a w 12-ej racie pozostała kwota do zapłaty, z terminem płatności na 5. dzień każdego miesiąca, począwszy od 5.03.2021r. W piśmie tym szeroko przedstawiono sytuację dotyczącą działalności gospodarczej podatnika, tj. wskazano, że od 28.12.2000r. prowadzi Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe [...]., w zakresie hurtowej sprzedaży paliw i produktów pochodnych oraz zajmuje się krajowym transportem drogowym. Stara się gromadzić niezbędne środki pieniężne na wypłaty dla pracowników, opłacanie składek ZUS, a także na zapłatę zobowiązań podatkowych. Jednak działalność gospodarcza, poprzez drastyczny spadek obrotów bardzo odczuła pandemię koronawirusa. Ratunkiem dla firmy była udzielona pomoc przez rząd poprzez zwolnienie z opłacania składek, a także otrzymana subwencja. Otrzymane środki pieniężne przeznaczono na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników. We wniosku wskazano, że podatnik nie dysponuje żadnymi wolnymi aktywami obrotowymi, z których możliwa byłaby spłata zobowiązań podatkowych, a konieczność jednorazowego uiszczenia tych zobowiązań spowoduje wyrządzenie znacznej szkody majątkowej oraz zachwianie płynności finansowej firmy. Zaznaczono, że nawet w przypadku wydania przez Naczelnika pozytywnej dla podatnika decyzji, w sytuacji spłaty przedmiotowych zobowiązań, powstałe skutki dla prowadzonej przez niego działalności gospodarczej będą nieodwracalne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00