Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 marca 2023 r., sygn. II SAB/Kr 228/22
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Tuszyńska Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Piotr Fronc po rozpoznaniu w dniu,8 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi K. L. na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w związku z niewykonaniem zadań związanych z odwodnieniem drogi skargę oddala
Uzasadnienie
Pismem z dnia 24 sierpnia 2022 r. K. L. wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w związku z niewykonaniem zadań związanych z odwodnieniem drogi. W uzasadnieniu skarżąca wskazała, że organ nie wykonał czynności nakazanej prawem tj. obowiązku wynikającego z przepisów prawa, a określonego w treści § 59 w związku z § 22 ust. 3 pkt 3 i 7 uchwały nr CIII/1384/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 czerwca 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru "Grębałów-Lubocza", w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 2a ust. 2 oraz art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w związku z art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane, w związku z § 106 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie, to jest obowiązku utrzymania publicznej drogi gminnej w należytym stanie technicznym pod względem jej odwodnienia, w tym obowiązku wybudowania kolektora opadowego przy ul. [...] w K. . Odpowiednie zastosowanie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do skargi na niewykonywanie czynności nakazanych prawem albo przez podejmowanie czynności prawnie lub faktycznie naruszające prawa osób trzecich oznacza, że legitymację skargową do wniesienia skargi na podstawie art. 101 a ustawy o samorządzie gminnym będzie miał każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone brakiem określonych działań ze strony organów gminy. Skarżąca stwierdziła, że jest właścicielką nieruchomości o nr ewid. [...] obr. [...] N. H. w K. . Najbliższą drogą publiczną (gminną) w stosunku do nieruchomości jest ulica [...], która ani w chwili zakupienia domu, ani obecnie nie posiada żadnego systemu odwodnienia. W dacie nabywania nieruchomości, o której mowa powyżej, na terenie obszaru określanego jako "Grębałów - Lubocza", obowiązywał już akt prawa miejscowego, jakim jest uchwała nr CIII/1384/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 czerwca 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Lubocza. Wedle postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego natomiast - którego wykonanie powierzono Prezydentowi Miasta Krakowa na podstawie § 59 tej uchwały - we wszystkich istniejących i planowanych ulicach należy przewidzieć lokalizację kolektorów opadowych, do których winny być odprowadzane wody opadowe zarówno z pasa drogowego jak i przynależnej zlewni. Ponadto, w treści planu wskazano, że tereny istniejącej zabudowy zagrożone lokalnymi podtopieniami wymagają w pierwszej kolejności budowy kanalizacji opadowej. Fakt ten w zestawieniu z faktem braku jakiegokolwiek odwodnienia ulicy [...] - powoduje, że od 2011 r. nieruchomość skarżącej jest stale zalewana wodami opadowymi z kierunku ulicy [...]. Bez wątpienia zatem, wskutek bezczynności Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie wykonania obowiązku odwodnienia ulicy [...], doszło do naruszenia interesu prawnego skarżącej. Niezależnie od powyższego obowiązek odwodnienia drogi nie wynika tylko i wyłącznie z omówionych powyżej postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prezydent Miasta Krakowa pełni bowiem rolę zarządcy drogi gminnej, a tym samym inwestora w procesie budowlanym, który jest obowiązany dbać o stan techniczny obiektu budowlanego. W konkluzji skarżąca wniosła o nakazanie organowi, aby wykonał niezbędne czynności prowadzące do budowy kolektora opadowego przy ul. [...] w K. na koszt i ryzyko gminy.